Tøft, Nille. Det er for galt så redde vi er for å si fra! Bra at noen tør!
Rektoren min pleier si at vi må få tilbake "kjeftekjerringene" i nabolagene - og med det mener han IKKE de som klager og syter og kjefter for alt, men de som griper inn når de ser noe som ikke er som det skal - f eks når noen mobbes eller plages. Og det var jo egentlig det dette var!
I min barndom var det slik at ALLE voksne grep inn når de så barn gjøre noe de ikke skulle, men nå får man høre "Angår det deg, eller???" Eller noe tilsvarende, men enda mindre høflig. Voksne - også gamle - mennesker bør virkelig ha lært å snakke høflig til andre! Jeg mener man kommer lengst med høflighet - egentlig også overfor uforskammede personer, men dem må man av og til gi klare beskjeder, som du gjorde. Jeg har gjort tilsvarende noen ganger, og angret etterpå, tenkt hvordan kunne jeg ha sagt det samme på en penere måte osv - men noen ganger er det ikke annet å gjøre, for enkelte har bare ett språk de forstår!!
Da jeg var rundt 19-20, var jeg i 80-årsdag til min daværende forlovedes bestemor. Hun var et meget surt og uhøflig menneske, og likte ikke at vi hadde forlovet oss. Da jeg kom bort for å gratulere henne, så hun surt på meg og sa: "Hva gjør DU her?? Du har ingenting her å gjøre!!" Jeg sa jeg hadde tenkt å gratulere henne med dagen. Det ville hun ikke ha noe av. En av søstrene til forloveden kom bort til meg etterpå og sa "Du må unnskylde bestemor, du vet hun er gammel." Jeg sa at jeg aldeles ikke ville unnskylde henne, jeg hadde selv hatt bestemødre som ble atskillig eldre enn det, og som likevel aldri var uhøflige mot noe menneske. Jeg mente at når man er 80 år, burde man faktisk ha lært hvordan man oppfører seg.
Den gangen sa jeg ikke noe direkte til bestemoren, og det er jeg for så vidt glad for. For det var jammen ikke hun som kom best ut av den situasjonen, særlig nåe familien ble flau og måtte be om unnskyldning på hennes vegne. Der var jeg altså litt i samme situasjon som den stakkars jenten i butikken din, Nille. Det tjener til hennes ære at hun ikke sa noe, men jeg vedder på at hun var rimelig glad for at det var et annet menneske som sa sin mening!