Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste
Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.
Vi har aldri hatt søtsaker i skapet i ukedagen. Ikke så mye som en pakke søt kjeks. Det var lørdag som var kosedag når mine var små. (de er 23 og 20 år nå og slanke begge to). Resultatet var at jeg slapp å ha "skaprotter" i hus. Unger som leter høyt og lavt etter noe "digg" i skapene. Det var jo aldri noe der i uka 
Ingen av de har vært spesielt glad i søtsaker. Jeg har en teori om at jo mer søtt barna får jo mer vil de ha. Den der med "hvis de ikke får noe så vil de ha mer søtt..." den teorien tror jeg ikke på i det hele tatt. Hvis man til en hver tid skal ha "søtsaker" til å kose seg med.. blir det sånn at "det er ikke noe kos uten søtt".
Tror at jo mindre søtt man spiser - barn inkludert - jo mindre søtbehov får man.
Jeg merker det veldig godt når jeg spiser lavkarbo, at jeg mister lysta på søtsaker. 
Hel enig med alt du skriver her 
Jeg er ikke fanatisk når det gjelder å holde barna unna sukker. De får lørdagsgodt hver uke og de spiser det de vil når de er i bursdag eller det noe annet hvor man får servert kaker og andre ting.
Men når jeg har muligheten selv her hjemme til å gjøre det søte litt sunnere, så gjør jeg det. Hvis jeg kan lage lørdagens sjokoladekake eller boller LITT sunnere med samme gode smak, så hvorfor ikke? Selv om det er lørdag?
Når det gjelder det at f.eks kreft kan være en "bivirkning" av kunstig søtstoff. Så må jeg også tilføye at kreftceller lever av glucose. Så i den saken er i hvertfall sukker faktisk værre enn kunstig søtning. I en ketogen diett vil mange kreftceller dø i mangel på føde...
Og er det BEVIST egentlig at kunstig søtning gir kreft? Eller er det en antagelse?
Også må jeg igjen si at jeg ikke bruker KUNSTIG søtning, men naturlig sukrin 
|