Tråd: Lekk tarm
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-05, 23:47   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk
Lightbulb

Lekk tarm

I Mat&Helse nr. 02/05 står det noen uhyre interessante artikler om lekk tarm og betydningen av tarmen for god helse. Min motivasjon for å ikke spise melkeprodukter (som terapeuter har anbefalt meg) steg betraktelig etter å ha lest disse artiklene. Det er håp om å bli frisk igjen! Det er håp om å tåle den maten man ikke tåler igjen!

Kort fortalt går LEKK TARM ut på at det slipper proteiner/peptider gjennom en for permeabel tarmslimhinne, og at det derved kommer stoffer i blodet som ikke skulle ha vært der. Dette kan forårsake proteinintoleranse, og kan være underliggende årsak til alt fra kroniske smertetilstander, til diabetes type 1, depresjoner, schizofreni og hyperaktivitet.

Behandling og forebygging av allergier og intoleranser mot stoffer i maten, tar som regel utgangspunkt i tiltak for å reparere lekk tarm, noe bl.a. Balder-klinikken legger stor vekt på. Her er noen tips fra James Braly om hvordan man bør gå fram for å tette tarmen:
1) Fjern maten som provoserer
2) Kutt ut alkohol (viktig punkt)
3) Vær meget kritisk til antibiotikabruk
4) Ta daglig glutamin-tilskudd (aminosyre)
5) Ta daglig tilskudd av quercetin (antioksidant)
6) Slutt å bruke eller overforbruke f.eks. Ibux, Voltaren, Brexidol, Napren og Celebra (acetylsalisylsyre + NSAID)
7) Ta tilskudd av Ginko Biloba og vitamin C
8) Be legen din undersøke om du har ev. infeksjoner av parasitter og muggsopp.

I tillegg er det gunstig å ta probiotika, omega-3, vitamin A + B6, magnesium og sink. De fleste blir bedre eller bra med dette opplegget, og ofte kan de etter 1-2 måneder introdusere de matvarene de kuttet ut. De fleste trenger imidlertid 3-6 måneder for å bli friske.

De vanligste årsakene til lekk tarm er:
* Korn og melkeprodukter kan både være årsak til og virkning av lekk tarm
* Alkoholinntak
* Bruk av antibiotika
* Ukritisk bruk av betennelsesdempende medikamenter
* Candidarelatert komplex (som igjen kan være forårsaket av alkohol, antibiotika, p-piller, stort sukkerinntak)
* Infeksjoner av parasitter, tarmbakterier og virus
* For tidlig fødsel og at man gir melk eller gluten til spedbarn de første fire måneder.
* Mangel på gode tarmbakterier
* Mangel på på glutamin (ved ekstremt stress; kirurgi, strålebehandling, brannskader, hardtrening, høy feber, aids, faste, sult, betennelsessykdommer i tarmen)

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat