Sv: Åpent brev til Torkil Andersen
Opprinnelig lagt inn av Damita, her.
OJOJ.. Her var det mye sinne..
Iflg Åndsverkloven § 45c
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
Jeg burde sikkert holde snavla mi ( ) Men.. Loven taler litt for seg selv her da. For meg ser det ikke ut til at Torkil har brutt noen lov..
Og det følger en viss risiko med å legge ut bilder på nett, helt åpent for alle... 
Her tror jeg du må lese innlegget ditt en gang til. Som du skriver så taler loven for seg. Han har ikke hentet inn tillatelse fra flere av de avbildede, slik loven krever.
Private før og etter bilder har ingen, absolutt ingen allmenn eller aktuell interesse. Og personen på bildet er det viktige ved et før og etter bilde. Tillatelse skal innhentes, både i henhold til loven og god folkeskikk.
Og ja, bildene er fortsatt private/dine selv om de er lagt ut av deg selv i et forum. Det er enkelt for andre å misbruke bildet, ja, men i de aller fleste tilfellene er det ingen som gjør det. Hvor stor risiko det er for misbruk av dine bilder må du selv vurdere. Trykker du bilde av deg selv i en bok, avis eller et tidsskrift er det en annen sak; da har du også undertegnet papirer eller på annen måte gitt eksplisitt samtykke til at det er greit.
Loven krever også at et samtykke skal være aktivt, så i denne sammenhengen holder ikke en logikk som at "den som tier samtykker".
Ellers så ser jeg at Torkil var kjapp med å ta ned bildene. Kudos til ham for det.