Vis enkelt innlegg
Gammel 26-03-05, 14:08   #31
LilNoor
Medlem

LilNoor sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Ulvik
Alder: 47
LilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snill

Mofe, planten du kjøpte var sikkert Basilikum. Denne er kjempe god i Italiensk mat. Dessverre er den litt sart og tåler ikke temperaturer under 10 grader. Det kan være den har fått det mens den var i butikken, og da kan de dø nokså raskt etterpå. Sitronmelisse er også en ikke helt hardfør plante, og hvis den har fått seg et jøle trøkk, kan det og være hvorfor den døde. Det kan også være enkle ting slik som at de har tørket for mye en gang for mye. Eller en sykdom, insekter, osv.

De fleste plantene som man finner i matbutikkene er intensiv dyrket og veldig lite egnet for videre dyrking. Men, med litt godt stell kan det gå bra. (Jeg hadde "Mr Basil" ute på verandaen i England, han ble vel ca. 30 cm i diameter før frosten tok han...) Prøv å plukke ut noen fine eksemplarer når de er ferske i butikken. Spesielt basilikum har en tendens til å være plantet altfor tett, så prøv å tynne den ut litt. Hvis røttene er klart synlige når du tar av potten, så plant de i en større potte, men ikke en kjeeeeempe stor en. Bare 1 eller 2 størrelser større. Og selfølgelig, sett dem lyst.

Etter de har vært pottet om, trenger de ikke gjødsel før 1 eller 2 uker seinere. Jeg gjødsler lett, men det er veldig viktig å gjøre det hvis du vil høste jevlig på de.