09-02-09, 23:47
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
|
Sv: Ny livsstil, hjelp?
Opprinnelig lagt inn av sarasener, her.
-Kan jeg spise karbo etter trening?
Nei, du trenger ikke karbo. Er du sulten, spis lavkarbo-mat. Og drikk rent vann.
-Mine foreldre synes det er helt på trynet å se hvor mye smør og nøtter jeg spiser, når det er fare for diabetes. Hvem av oss har rett?
Dette må du snakke med legen din om. Men fett og nøtter er ikke diabetes-triggeren for og si det sånn. Og slik sett støtter jeg ditt syn.
-Må jeg tenke på kaloriene jeg spiser? jeg teller ikke nå, har heller ikke lyst, men jeg kan lett spise 3000kcal uten å bli mett. Metthetsfølelsen er litt borte...
I utgangspunktet nei. Men det høres rart ut. Spiser du mye fett skulle det være fint. Som oftest blir man mettere med lavkarbo. Og det er vanskelig å spise 3000kcal uten å overstige 20karbo. Nøtter har som oftest en god del karbo. Og kan trigge sultfølelsen.
-Flatbrød og grønnsaker er for tiden det eneste jeg spiser av rene karbs, er det greit?
Flatbrød er mel. Mel er karbo. Karbo løser ut insulin. Insulin er fettlagringshormonet.
Når det e sagt er det svært viktig at du samarbeider med legen din om endringer, fremgang etc. Ingen ønsker at du skal falle tilbake til ditt tidligere spiseregime.
På forhånd takk!
Alt godt!

|
|
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman
|