Sv: Åpent brev til Torkil Andersen
Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.
Jeg har hele tiden vært litt skeptisk til den sammenblandingen av kommersielle interesser og helseråd som Torkil har bedrevet på forumet. Lavkarbo.no er en drøm av en markedsplass for Torkils produkter. Her har han fått boltre seg, helt uten konkurranse fra tilsvarende diettleverandører.
Jeg klarer ikke helt å se det sånn som du beskriver. Slik jeg har forstått det, er lavkarbo.no opprettet av kostholdsinteresserte, uavhengige brukere. Stemmer ikke det? 
Det er grupper for 10 ulike kostholdsfilosofier her. Jeg vet ikke om f.eks. legene fra Lindbergklinikken er innom og svarer på den gruppen, men det har jo i alle fall vært referert til at Skaldeman var innom og besvarte folks spørsmål til å begynne med. Hvis Torkil er "uten konkurranse", så er det vel ikke hans skyld? Det er jo faktisk helt åpent for alle andre "tilsvarende diettleverandører" å bidra med kunnskap, råd og synspunkt. 
Etter min personlige erfaring er det f.eks. mye billigere for meg å følge ketolysekuren enn å følge Fedon (som jeg gjorde for noen år siden). Opplegget til Torkil kan følges med støtte av min egen fastlege. Det var dyrt å være pasient på Lindbergklinikken!
Og Torkil gir mye gratis veiledning gjennom forumene, det har jeg ikke sett at Fedon gir. Torkil har ofte understreket at man kan låne boken på biblioteket i steden for å kjøpe den og han virker genuint opptatt av å holde prisene nede på de produktene han selger. Og på kuren er en ikke avhengig av så mange produkter: kosttilskuddene anbefales men ellers behøver en jo ikke kjøpe noe?
Kiloprisen for min vektnedgang (="profitten til leverandør") har i alle fall vært mye lavere med ketolysekuren enn med Fedon.
Jeg kan ikke se at Torkil er noe mer kommersiell enn andre aktører, snarere tvert i mot. Det virker jo som hele ketolyseprosjektet bare er drevet "på si", og at primærarbeidsfeltet hans er en vanlig legepraksis.
|