Winsor Pilates er nok en "modernisert" pilates, hvor grunnøvelsene (som også her utføres i rolig og avslappende tempo) til Joseph Pilates er beholdt. Hun trekker dem imidlertid litt videre i noen av programmene. Basis programmet var stort sett det samme som Power of Pilates, - kun med grunnøvelsene for matte. Men hun har laget minst 20 forskjellige "programmer" - bl.a. for gravide, for de som skal trenes opp sakte etter å ikke ha trent før, for rygg/mage, for overkropp - dette er korte program på 20-30 minutter. Så er de de mer moderniserte, litt lengre programmene på 50 minutter, med Maximum burn, fat burning, body sculpting/forming - mage, rumpe, lår/overkropp/rygg etc etc. Litt for enhver smak altså. Hun anbefaler også å ikke trene samme program hele tiden, og ikke hver eneste dag. Hun presiserer faren for overtrening og sier 20 min basis programmet er flott for å holde rygg og "vondter" i sjakk (altså den "legende" ). Hun presiserer også at øvelse skal gjøres sakte, kontrollert i en glidende bevegelse, ikke fort og voldsomt,
Med bakgrunn i dans, aerobic og styrketrening (spesielt for rygg/mage), hadde jeg ikke noe problem med å klare øvelsene i det mer moderne programmet, bortsett fra et par stykker, hvor jeg valgte å gjøre den "reviderte øvelsen" fordi jeg ikke var sterk nok til å gjøre den originale korrekt. (Hver øvelse har to versjoner, en for de som IKKE har problem med noen deler av kroppen, - og en om du har svak rygg, svak ditt eller svak datt. Begge versjoner blir vist og instruert flere ganger). Jeg vil ikke presse kroppen min for mye. Jeg vet etterhvert hva den tåler og har tidligere måttet lide for overtrening og feilbelastning.
Jeg har vært inne på flere pilates forum og ser at mange bruker forskjellige versjoner av Pilates (altså forkjellige videreføringer av grunnøvelsene) til forskjellige ting. Dvs. føler jeg for en avslappende rolig økt, kan jeg velge det, - ønsker jeg avstressing, velger jeg det, eller om jeg ønsker en mer oppspritet versjon for å stramme opp - så velger jeg det. Alt med basis i Joseph Pilates sine grunnøvelser for matte.
Matteøvelsene er visst bare en liten del av Pilates, det han begynte med da han var internernert under 1. verdenskrig. Senere overførte han prinsippene til sykehussenger da han fikk jobb som sykepleier i en annen leir og pasientene ikke var sterke nok til å komme ut av sengene sine, men på en eller anne måte måtte trenes for å få tilbake førlighet i musklene. Det er ganske imponerende å lese om hva han fikk til med forholdsvis enkle midler (fjærer fra sengene). Etter krigen spesialbygget han treningsapparater for reumatisme pasienter. I dag selges det "treningssenger" på nettet - til bruk for alle. Skal lese mer om denne mannen..... Skikkelig interessant ! Fant en bok i bokhylla og har bestile en fra nettet også. Skal bli spennende å lese mer ..
Øvelsen til Muskat her er en kjempegod øvelse. Har prøvd den allerede jeg !!