Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-09, 16:24   #18
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, jeg vet ikke hvorfor, bare at magen min trøbler mer på fløte enn rømme f.eks.
Jeg tåler f.eks overhodet ikke melk -verken skumma lett eller hel, ikke snakk om. Og fløte er vel nærmere melk enn rømme?
Dette har jeg dessverre litt lite greie på, så dette er ren synsing.

Rømme er syrnet fløte, d. v. s. at melkesyrebakterier spiser melkesukker og danner melkesyre (som får proteinet i rømmen til å koagulere). Fløte er ganske likt melk, og rømme er likt surmelk. Proteinstrukturen endres under syrning, som kan gjøre fordøyelse lettere.

Ost lages alltid av melk syrnet i en eller annen grad. Dette spiser opp noe melkesukker, og gir en bedre smak/konsistens. Lagret ost gir gjenværende melkesyrebakterier mer tid til å fortære melkesukker.

Ost består mest av kasein (ostestoff). Ricotta har utelukkende myseprotein, fordi den lages kun av myse. Kanhende noen tåler ricotta bedre enn annen (fersk)ost.

In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat