VG's slankeforum og 100 runder på bane
Jeg har lest en del her i det siste, og avbryter min selvpålagte tauset.
Nuvel. Jeg blir provosert av VG's vektklubb. Jeg blir provosert av Puls på NRK, provosert av kostholdsrådene man finner "overalt". Et og annet unntak er det, men hovedsaklig handler det om at feite folk er late, mangler motivasjon, og ikke spiser fem om dagen. Feite folk er sofasittere og hadde de bare reist seg og løpt trapper istedenfor å ta heisen hadde alt vært iorden.
Modrne livstils-sykdommer har kommet i løpet av de siste 200 årene. Det er bevist "opp og ned" og det er INGEN teorier som egentlig kan forsvare kostholdsanbefalingene i dag. Det har "satt" seg en mening om at fett gjør folk feite. Og at feite folk er late.
Når Puls på NRK skal få folk i form, ja så er det altså løping løping løping, og et magert og "sunt" kosthold. Jeg betviler ikke at dette virker. Løper man ei mil om dagen, skal det mye til for å ikke gå ned i vekt. Men hvem gjør dette av normale folk?
Jeg møter mange som hevder at ur-mennesket løp og løp. Det tror jeg ingen ting på. Ei løve løper når den skal fange en antilope. Og dreper den. Tar med byttet tilbake, og ligger veldig mye i ro etter det. Den driver ikke å trener i "dødperioder". Ikke drikker den cola for å klare å løpe fort heller.
Kostholdsdebatten i dag er veldig polarisert. "Makta" i form av Statens råd for (feil)ernæring, er suverene i sine råd og anbefalinger. Barnehager, skoler, eldresentre og sykehus er pålagt å servere mat i henhold til rådene de får derfra. Og fastlegen kan ikke anbefale et lavkarbokosthold. Med mindre man spør selv. Sannheten er at mange leger faktisk spiser lavkarbo. Men anbefale det, nei det får de ikke lov til av staten.
Etter min mening er det overhodet ingen tvil om den skadelige effekten karbohydrater har. Skoler har brusautomater. Big-Bite er loff med pålegg og en halvliter cola. MC-Donalds er kjøtt med brød. Og en halvliter cola. Til og med på treningssentre har de brusautomater. Og det selges shaker og lurium overalt.
Ja, jeg er provosert. Over all informasjonen som forties. Over alle kostholdsrådene fra staten, lavkalorifolkene og ernæringsrådene fra mektige aktører innen dagligvare. Det er en forferdelig bør som blir lagt på oss, når vi sannsynligvis gjør våre barn og foreldre (og oss)sykere med rådene vi får. Det er vanskelig å se på maten (den såkalte sunne) som blir servert i barnehagen. Og på skolen er Nugatti ikke lov, men brunost er sunt. Og Prim. Og Banos. Men smør på brødet er ikke bra.
Måtte bare lufte ut litt tankegods en lørdags aften. Jeg skal legge meg i kveld, og håpe på at i morgen våkner jeg til en ny verdensordning der vi spiser naturlig mat. Og ikke sukker, shaker eller tabletter.

|