Tråd: Sarkoidose
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-09, 00:48   #12
Sammy
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2008
Sammy er på en erverdig vei

Sv: Sarkoidose.

Jeg har hatt akutt sarkoidose. Jeg våknet en morgen med to ankler som var forferdelig vonde og hovne. Det var vondt å gå særlig i nedoverbakke eller ned trapper. Da jeg kom til fastlegen så han på den ene foten og spurte om jeg hadde tråkketover uten å tenke over det. Jeg svarte at da må jeg ha tråkket over på begge føttene og viste fram den andre ankelen også. Da ble jeg henvist til revmatologisk på Diakonhjemmet sykehus og fikk en haste-time der (en haste-time vil si at jeg bare måtte vente i seks uker). Da jeg kom på Diakonhjemmet hadde jeg utviklet knuteroser (på anklene var disse på størrelse med tennisballer mens på hendene var de på størrelse med klinkekuler)og hevelser i flere paralelle ledd. Legen jeg kom til stilte diagnosen umiddelbart, men tok likevel røntgen av lungene og blodprøver for å bekrfte diagnosen. Jeg fikk beskjed om at dette ikke var farlig og at det kom til å gå over av seg selv iløpet av 4-6 måneder.
95 % av de som får akutt sarcoidose blir helt bra igjen 5 % blir kronisk syke. Hos meg hadde symptomene blitt veldig tydelige og entydige iløpet av disse 6 ukene, men hos mange kan det være en sykdom som likner på andre sykdommer. Siden dette er en sykdom som kan være vanskelig å diagnostisere og som i de fleste tilfeller går over av seg selv kan dette være en sykdom som rammer langt flere enn man vet om nettopp fordi de blir bra igjen uten behandling.

Jeg fikk ingen medisiner, men ble helt bra igjen. Selv om sykdommen var over iløpet av et halvt års tid så slet jeg ganske lenge med slark i anklene noe som førte til en del fall og overtråkk, men det ble med tid og stunder bra igjen det også.

Uansett hva som feiler deg må du ha riktig god bedring!

Sammy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat