Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane
Provoserende er ordet! Jeg jobber slik at jeg treffer nye mennesker nesten hver dag. Har alltid med meg "fettniste", og selv om jeg etter hvert har opparbeidet nok innsikt i kroppens fysiologi til å argumentere greit, så har ikke folk tid til å høre, siden det tross alt tar litt tid å forklare sammenhengene. Jeg er klesdesigner (og overvektig), så det er få som tar meg på alvor uansett... Men jeg gir meg ikke, og tenker at det er jo tross alt ikke folks feil at staten og ekspertene tygger på utdatert forskning
Men jeg holder fagfolket til de grader ansvarlig. Jeg forstår ikke at mennesker som jobber med f.eks hormoner og fysiologi ikke ser sammenhengene, og hvis de gjør det, hvorfor tar de ikke sitt ansvar og formidler dette til folk? Hvorfor tar de ikke i bruk virkelig sterke virkemidler for å få oppmerksomhet fra stat og media? Er det ikke verdt å ofre jobben sin for? Er det virkelig nødvendig at en hel generasjon med forskere må dø ut for å få en endring? Og er det noen garanti for at selv om vi får et generasjonskifte, vi vil skifte i riktig retning?
Det er to store trusler mot fremgang:
-Faglig enighet, som igjen avler:
-Passivitet
Hvor er lidenskapen? Hvor er debattene?
Jeg tenker bare på hvor mange fagfelt som kunne samarbeidet og virkelig laget vei i vellinga! I Norge har vi penger og kunnskapen til å virkelig å gjøre en forskjell. Er vi ikke interessert? Er det ikke viktig nok? Er mat et for lite "hardcore" fagfelt til å tiltrekke seg riktige folk?
Tenk hvilke forandringer man kunne fått til hvis flere av fagfeltene samarbeidet? Tenk hvilken forskjell riktig kosthold kunne gjort i rusomsorgen, hvilken forskjell det kunne gjort (og gjør) for barn med adferdsproblemer, hvilken forskjell det kunne gjort for eldre, hvilken forskjell det kunne gjort for innvandrergrupper, for aleneforeldre, for barn, for tenåringer, for diabetikere, for overvektige - lista er uendelig...
Tenk hvis man kunne gå til en ernæringsekspert, og få høre:
-jeg ser du har en dårlig karbohydratmetabolisme, og i tillegg har vokst opp med et høykarbokosthold. Det har gjort deg overvektig, kanksje er du deprimert, og du har alltid lite energi tilgjengelig. MEN, jeg skal lære deg hvordan du kan forandre dette, og vise deg at dette ikke er din feil. Du har blitt lurt til å tro at du er en lat og svak person. Du trenger aldri mer tro dette, du kan endelig bli venn med kroppen din, og bruke den slik du var ment til å gjøre.
Da er første skritt tatt. Neste skritt er at barn kan lære dette på skolen, og slippe unødvendige år med dårlig selvtillit og dårlig dagsform.
Selvfølgelig er det andre ting enn mat som spiller en rolle her i verden, men mat er jo så grunnleggende!
|