Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-09, 10:38   #25
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Jeg er i England i en periode nå - og må bare si at her virker de helt hysteriske på lavt fett og kaloriinnhold. Over alt i buttikkene er matvarer merket med: Weigh-watchers, og man har fjernet fettet. Sukker er redusert og erstattet med aspartam. Og det markedsføres hardt for disse produktene. Spis sunn is osv. Unn deg den sunne sjokoladekaken og kjeks er ingen problemer lenger. Lurer på hva de erstatter fettet med? Aspartam istedet for sukker, men hva med fettet? Jeg tror faktisk dette nesten er enda mer skummelt enn vanlig høykarbohydrat-kosthold. Dette lavkalori/lavt-fett kostholdet med kunstige erstatninger.

En annen ting jeg har lyst til å nevne i denne tråden, er at jeg er gravid. Jordmor er hyggelig, men samtidig var hun skeptisk til mitt kosthold (jeg har økt karbohydratinnholdet til 100 nå). Hun sa også at siden jeg er 41 år må jeg ta en glukosetest for å sjekke om jeg har svagerskapsdiabetes. Også fikk jeg info om "rett" kosthold. Mye av det var jo bra, f eks unngå sukker. Men jeg skal jo også unngå fett. Og jeg skal spise haguevis av frukt, drikke masse appelsinjuice, spise masse grovt brød - og snop, dessert og kaker skal jeg kutte ut til hverdags og holde meg til i helgene (jeg hadde sikkert gått oppti kilo på en uke på dette.....) Men som hun sa, du har et lite liv inni deg du må ta vare på - da må det få i seg best mulig ernæring - akkurat det tenker jeg også.
Jeg fortalte jordmor at jeg har pcos - og hun sa at forskning viste at mange av kvinner som er gravide med PCOS får diabetes i svagerskapet og blir svært overvektige. Mange føder veldig store barn. Da jeg spurte om denne forskningen hadde sett på om disse kvinnene levde et lavkarbo-kosthold, eller lavkalori-kosthold, kunne hun ikke svare på det. Jeg er overbevist om at sammenhengen ligger i overvekt og kosthold, ikke i PCOS. (Kanskje noen her inne vet om noe info omkring dette?)
Jeg er spent på hva som skjer med meg. Jeg er 18 uker på vei, og har ikke lagt mye på meg. Er frisk og fin.

Vi får bare stå på videre - når flere og flere mennesker legger om kostholdet og faktisk spiser seg friske igjen, så blir det til slutt lagt merke til. Men ting tar tid. Man må bare beholde roen og troen.

Må ellers bare si at jeg er litt sjokkert over dere som får negative kommentarer om matpakkene deres på jobb? Hvorfor det? Da har man fryktelig lite å snakke om altså.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat