Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-09, 11:08   #18
Neri
Medlem

Neri sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 46
Neri er på en erverdig vei

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Tårnet, her.

Hei!
Dette var en fin tråd. Den lille disputten mellom "Fetpåmidten" og "Kitt" gav meg noen tanker om det med tester og diagnoser. Jeg oppfatter "Fetpåmidten" dithen at man bør tenke litt mer selv og la seg forvirre litt mindre av hauger med tester og diagnoser. Rett og slett ta litt av styringen av sitt eget liv og kostold tilbake fra velmenende helsefolk som har hatt omfattende undervisning i bruk av tester og kjemikalier som skal dempe ulike symptomer. Men som dessverre sjelden ser helhetlig og tar seg for dårlig tid til å finne ut av årsaker. Den ene testen slår den andre ihjel og folk motsier hverandre og mener det ene og det andre.
Jeg syntes "Fetpåmidten" tar til orde for å ta mer ansvar selv. Det støttes til fulle. Det er ikke sikkert at testen er riktige - testene gir en indikaksjon på DEN dagen hvor DET er spist. Neste dag er en helt annen.

De to problematiske barna Neri skriver om, er kanskje vaksinert og medisinert for mye. Slikt kan gi allergier og senfølger. Man bør ikke bare akseptere at barnet er allergisk mot vanlig mat som egg for eks. Det er en årsak til det. Barna blir fort avgengig av feil mat - som dop. Da blir det etter hvert kroppens avhengighet av for eks. korn - som styrer matinntaket - og ikke næringsbehovet. Man kan da tro at barnets kropp har forståelse for hva barnet trenger og føyer dets vilje med å servere bløt, hvit, søt mat.
Jeg skal ikke våge meg på å instruere noe om hvordan "Neri" skal gå frem med sine barn, men å sette av noen timer på kveldene - når ungene har lagt seg til studier i kunnskap, for eks. på nettsidene "Fetpåmidten" foreslår pluss andre sider hvor det primært gis veiledning/kunnskap og hvor det ikke selges miksturer og pillebokser. Det er hauger av gode foredrag på Youtube - for eks.. Å google navnet til MD Russell Blaylock gir for eks. flere treff.
Offentlige kostholdsråd er ca. 60 år gamle - før det og hudrer av år bakover, spiste man mat laget av råvarer på eget kjøkken. Nå er det pengene som rår. Matprodusenter som har overtatt vår alles oppgaver på kjøkkenet - piner varekostnad mot utpris og salgbarhet. Og melk, sukker, kornvarer og importerte oljer er aller billigste råvarer. Dermed er det det fabrikkmaten i all hovedsak består av. Menneske har levd på kjøtt, egg, fisk, sjømat, røtter, nøtter, planter, sel og fugl i en million år før korn, melk og sukker ble innført for evolusjonsmessig veldig kort tid siden. Noen tåler det dårlig og helsevesenet vil omtrent aldri peke på en slik årsak til plager og sykdommer.
Lykke til med endret kosthold!

Tusen takk for flott og seriøst svar.

Ja barna er vaksinerte. Og jenta får allergi og astma medisiner. Eksemen og astmaen har ho hatt sidan ho vart fødd, eggallergien blei påvist då ho var 1 år.

Eg leser og leser på nett, men det er ei virvar å finne ut av, og mange motseiande svar. Ikkje lett å vite kva ein skal tru på

Men eg er ganske sikker på at kosten spelar inn her. Men korleis endre matvanane til eit barn som blånekter? Hjelper ikkje om eg lager all mat frå bunn og sett fram den sunnaste mat, når barnet nekter å ete det
Hjelper jo heller ikkje på at eg er ein elendig kokk

Barna får ikkje søtt i kvardagen berre så det er sagt.

Kva ville de satt fokus på i kosten? Kva er det viktigaste å få inn i kosten/ta ut av kosten?

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat