Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane
Først og fremst, gratulerer 
Jeg tror Goggen har et poeng i at helsearbeidere ikke har lov til å anbefale noe annet enn de offisielle ernæringsrådene. Det kan selvsagt være annerledes i England, men i praksis er det de offentlige rådene som følges. Som flere har beskrevet her inne, vil de offisielle ernæringsrådene sjelden være basert på ny forskning eller nye metoder. Det ligger en naturlig treghet i systemet.
Men hvis du ser på urmennesket og evolusjonen, så vokste det moderne mennesket frem fra en diett uten jordbruksprodukter. Av de 2,6 millioner år vi har utviklet oss som rase har friske og stadig sunnere fostre vokst frem fra et lavkarbokosthold. I hvert fall frem til jordbruksrevolusjonen. Det vil si at vi har hatt stor suksess med et ganske ensartet kosthold i 2,59 millioner år. Først når vi begynte med sukker og stivelsesrike matvarer, og da spesielt raffinerte jordbruksprodukter, begynte vi å oppleve vår tids sykdommer. Nå går levealderen ned, samtidig som alderdomssykdommer blir vanligere og vanligere i lavere aldersgrupper. Jeg synes i hvert fall det er merkelig om ikke noe så viktig som kvaliteten og sammensetningen av kroppens byggesteiner og energikilde har noen sammenheng med dette.
Om en million år eller så har sikkert mennesket tilpasset seg et mer karbohydratrikt kosthold for å kunne brødfø et stadig stigende antall mennesker på jorda, men foreløpig er de fleste av oss fortsatt skapt for et helt annet kosthold enn det vi har tilegnet oss på kunstig vis.
Når jordmorden sier at "Du har et lite liv inni deg du må ta vare på - da må det få i seg best mulig ernæring", så ville jeg vært skeptisk til å benytte de siste 25-års udokmenterte hypoteser og skremselspropaganda som grunnlag for hva best mulig ernæring er for noe. Det er i hvert fall min mening 
Lykke til videre!
Sist redigert av Chunky : 16-02-09 kl 14:12.
|