Sv: Candida-diett, anyone?
Sitat:
Jeg har desverre negativ erfarning med pasienter som har gått på kurer mot candida og blitt svært syke!
Jeg har veninnner som har blitt behandlingstrengende deprimerte av å følge dietter satt opp av lege.
Så jeg er ikke heeelt overbevist om at det liksom er såååå sunt!
Jeg skjønner at det kan være farlig å gå på dietter som gjør deg deprimert, og jeg er lei meg for at dine venninner måtte oppleve dette. Det finnes desverre useriøse aktører der ute. For mange så er candidadiett et forsøk på å bli frisk dersom man har levd i årevis med uforklarlige smerter, merkelige sykdomstegn osv osv og ikke får hjelp hos "vanlig" lege.
At folk blir dausjuke første uken kan også komme av at man går inn i ketose, og dersom man ikke vet hva det er og kroppen går i sjokk pga sukkerabstinensene så kan jeg tenke meg at man får seg en overraskelse... Desverre finnes det leger som ikke opplyser om denne muligheten.
Jeg er langt fra noen forkjemper for candidadietten, jeg har rimelig lave forventninger og er ganske skeptisk, men det er iallfall ikke noe i veien med maten jeg spiser! Den er ren, og den er fullverdig på alle måter, og dessuten rimelig standard (melkefri) Lindberg-lavkarbo:
Kan spise
kylling
fisk
kjøtt
egg
skalldyr
linser
bønner
rugknekkebrød (de uten gjær)
alle grønnsaker som vokser over jorden (uten om sopp, åff kårs)
frukt
smør
olje
vann
farris
urte-te, frukt-te
valnøtter, hasselnøtter
smøreoster (feks snøfrisk)
---------------------------------------
Kan ikke spise
meieriprodukter (utenom smøreost)
eddik
balsamico
røkt mat (som bacon, røkelaks)
buljong
sopp
soyasaus
ketchup
sennep
restemat
soyaprodukter
tilsetningsstoffer
sukker, fruktose, søtstoffer
te
kaffe
alkohol
mandler, peanøtter
-ingen av disse tingene er det vel kroppen strengt tatt trenger for å fungere?