Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?
Sitat:
En annen ting er at kroppen klarer faktisk å omdanne proteiner til glukose i kroppen, når det ikke er nok tilgang på fett. Da brenner kroppen på den glukosen som om den brenner karbohydrater. Og da brennes det IKKE kroppsfett.
Jeg er ikke sikker på om dette er helt riktig.
Det er riktig at leveren lager glukose både fra glyserol, aminosyrer (proteiner) og laktat gjennom en prosess kalt glukoneogenesen. Men det gir ikke den sammen insulinstigningen som karbohydrater gjør.
Kropsfett frobrenner man derfor uansett, så lenge kroppen ikke er i fettlagringsmodus som følge av høyt karbohydratinntak, men proteiner er generelt mindre tilgjengelig som energikilde fordi glukoneogenesen i selv krever en del energi. Det er sannsynlig at fettmetabolismen øker med høyere andel fett i blodet. Derfor vil en høyere fettandel ofte gi bedre resultater enn en ren proteinkur. Den optimale prosentfordelingen mellom fett og proteiner er det så vidt meg bekjent ikke noe fasitsvar på. Det avhenger nok av faktorer som aktivitetsnivå, type og intensitet på trening, type karbohydrater som inntas i tillegg, øvrige hormoner i kroppen osv.
Men jeg er åpen for all dokumentasjon som viser at proteiner har samme effekt som karbohydrater når det gjelder energifrigjøring/lagring fra egne fettceller 
Sist redigert av Chunky : 17-02-09 kl 20:45.
|