Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?
Opprinnelig lagt inn av Karbosara, her.
Jeg lurer på om det kan være når man spiser for mye protein i forhold til fett...og at kroppen da reagerer på proteiner ved å lagre dem i kroppen som fett...siden den ikke får karber...husker bare ikke hvos jeg leste det...anyone?
Hei igjen
Jeg har både Ketolyseboka, Bedre uten brød, Atkins, Good Calories, Bad Calories m.fl. Jeg kan ikke huske at det står noe sted at kroppen reagerer på proteiner ved å lagre dem i kroppen som fett.
Siden du er mest opptatt av ketolyse, sjekket jeg denne.
Side 24: "Protein omdannes ikke til fett. Fett kan ikke bli til protein. Protein i hvert måltid vil lette nedbrytingen av kroppens fett"
Det samme gjentas:
Side 26: "Fett kan ikke omdannes til protein eller omvendt"
Side 67: "Proteiner i hvert måltid er en fordel da det øker fettforbrenningen"
Om protein og karbohydrater:
Side 25: Protein kan omdannes til karbohydrater, men det kreves mye protein for å få litt karbohydrater. Denne måten å skaffe kroppen karbohydrater på, benytter kroppen derfor kun i ekstreme situasjoner, for eksempel i innledningen til faste"
Dette er mye av det samme som står i alle bøkene. Poenget er at protein ikke hemmer fettfrigjøringen eller reduserer fettforbrenningen. Tvert i mot.
For dem som ser selvmotsigelsen i punktene over: Proteiner kan omdannes til karbohydrater, karbohydrater kan omdannes til fett - så da burde vel proteiner indirekte kunne bli til fett? Ettersom dette er en langsom prosess som kun benyttes når det er mangel på karbohydrater, er det grunn til å anta at karbohydratene skapt fra proteiner nesten utelukkende går til energiproduksjon. Insulinresistens kan kanskje endre dette bildet noe? I tillegg krever omdanning av proteiner til karbohydrater i seg selv energi (omtrent i forholdet 1 til 4), og store deler av proteinet benyttes til andre formål, noe som også bør reduserer "fetteffekten" av proteiner. Men dette er kun mine egne tolkninger.
Men som sagt, all ny informasjon er verdt å sjekke ut. Det er det som er spennende med dette 
Sist redigert av Chunky : 18-02-09 kl 08:48.
|