Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?
Hei Karbosara og Chunky: åjj åjj åjj, ehh... -ja, hvor skal jeg begynne da? Skal prøve å svare siden jeg ser at jeg har uttrykt meg uklart.
Dere to har jo helt rett, jeg kan ikke si så bastant at alle kropper IKKE brenner kroppsfett ved for lite tilgang på fett og for mye protein, (magert kjøtt o.lign.). Jeg skulle selvfølgelig ha svart at MIN kropp ikke brenner kroppsfett når jeg spiser for lite fett og for mye protein. Jeg forsto trådstarter som om at h*n spurte angående forholdet mellom inntaket av fett og protein, men jeg har antagelig misforstått dette...?
I alle fall: Jeg har hatt hyperglykemi i mange år, (er helt kvitt det nå etter to år på ketolyse, hurra!) og er ganske god til å kjenne på min egen kropp hvordan den føles når blodsukkeret stiger. I perioder da jeg var ny på ketolyse spiste jeg alt for lite fett i forhold til protein (magert kjøtt, skinke, kyllingfileter o.lign.) og jeg gikk ikke ned hverken i vekt eller cm. Jeg kunne også kjenne på kroppen etter måltidene at blodsukkeret steg og steg, denne følelsen er vanskelig å beskrive hvis man ikke har opplevd det selv men man merker et spesifikt ubehag i kroppen.
Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.
Det er riktig at leveren lager glukose både fra glyserol, aminosyrer (proteiner) og laktat gjennom en prosess kalt glukoneogenesen. Men det gir ikke den sammen insulinstigningen som karbohydrater gjør....Kropsfett frobrenner man derfor uansett,
I mitt tilfelle tror jeg omdanningen av protein til glukose gav den samme insulinstigningen. Dette kunne jeg merke på det kroppslige ubehaget, og på at vekta sto bom stille. Men det er godt mulig at dette bare gjelder personer med enten hypo- eller hyperglykemi, og at trådstarter ikke er plaget med dette. 
Opprinnelig lagt inn av Karbosara, her.
Hvis du ikke skal spise karber noe særlig, og heller ikke fett, da blir det bare proteiner igjen, og det er ikke så gunstig...det er noe med for mye proteiner i forhold til fett...
Ja, det er dette forholdet som jeg har merket at kroppen min er var på, hvis jeg skal gå ned i vekt.
Opprinnelig lagt inn av Karbosara, her.
Jeg har dog lest i "bedre uten brød" av Allan/Lutz, og der snakker de om at karbene man spiser over 72g daglig, lagres som fett, og det fettet man spiser, ikke lagres, men går gjennom kroppen og kan ikke lagres på samme måte som fettet kroppen har omdannet fra karber...
Det er denne boka og mine egne erfaringer jeg baserer mitt utsagn på, i tillegg til det som står i ketolyseboka. Ikke at proteiner kan omdannes til karbohydrater, det tror jeg er en sammenblanding av begreper, eller også en måte å forenkle det på som gjør det lettere å forstå for nybegynnere. Men jeg mener å ha belegg for å si at proteiner KAN omdannes til glukose (glukoneogenese) i tilfeller med for lite tilgang på fett, og at denne mekanismen har hemmet vektnedgang HOS MEG personlig, kanskje fordi jeg har hatt hyperglykemi eller kanskje det gjelder de fleste, jeg vet ikke sikkert.
Jeg burde selvfølgelig presisert i mitt opprinnelige innlegg at dette gjelder meg personlig.
Beste hilsen fra Nic.
Sist redigert av Nicpins : 18-02-09 kl 13:38.
|