Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-09, 23:44   #7
MB7
Nytt Medlem

Medlem siden: Aug 2008
MB7 er på en erverdig vei

Sv: Fisk eller omega-3?

Opprinnelig lagt inn av Erlinda, her.

Hei.
Jeg skal begynne på Ketolyse, men spiser ikke fisk. Ingen form for fisk spiser jeg. I boken står det at man bør spise fisk annenhver dag eller minst 3 ganger i uka. Dette er jo pga sunne omega-3 fettstoffer. Hva skal jeg gjøre da ? Skal jeg da kjøpe meg omega-3 ??? Håper noen kan svare meg på dette

At du ikke liker fisk i denne sammenhengen gjør ikke så mye. Selv spiser jeg nesten aldri fisk fra butikkene. Fisk er jo i utgangspunktet veldig bra mat, men oppdrettsfisk er ikke noe å trakte etter - spesielt hvis ønsket er å få i seg omega 3. Omega 3-innholdet, og næringsinnholdet forøvrig er kraftig redusert i oppdrettsfisk. Det finnes riktignok vill fisk i butikkene også, men laks, ørret og torsk er i stor grad oppdrettsfisk.
Animalsk fett fra vilt eller dyr fra økologiske driftsformer inneholder omega 3. Dette gjelder også smør av god kvalitet, f. eks. setersmør. Det finnes omega 3 også i egg, samt noen planteoljer som allerede er nevnt her. Hvis du synes kaldpresset linfrøolje eller Udos Choice smaker vondt (det synes i alle fall jeg ), så kan jeg anbefale MCT basis plus, som selges av Heggeli Produkter. Denne er utvunnet fra kokos (virker slankende), og er tilsatt omega 3 alfalinolensyre. Dette er egentlig den eneste omega 3-fettsyren som er essensiell, ettersom kroppen kan danne alle andre omega 3-fettsyrer ut fra denne.
Det finnes selvsagt masse omega 3-tilskudd på markedet, både flytende og som kapsler, men du kan helt fint klare deg uten ved å spise riktig mat av god kvalitet.

MB7 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat