Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-09, 17:43   #17
Chunky
Gjest

Sv: Snakk om å gjøre det vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.

huff jeg kjenner meg delvis igjen, så jeg vil gjerne "lese meg opp" på temaet ketolyse. Har boka og lest litt her og der, og ketolysekuren fungerer jo, ingen tvil om det, men jeg vil ha litt fakta eller noe lignende så jeg kan forklare litt, for det virker jo ulogisk egentlig. Spise fett osv og bli tynn liksom? Pappa ble helt sjokkert da jeg var hjemme og han titta ned i handlekorga. Skulle jeg ha TJUKKSMØR?!? Det har nemlig han aldri fåttt spist av mamma.. (han veier vel rundt 100kg kan jeg tenke meg..)

Du har helt rett. Ketolyseboka og andre tilsvarende diettbøker sier ofte bare "gjør sånn og sånn", uten å gå i dybden på hvordan ting henger sammen. Spesielt når det gjelder helsegevinstene. Det viktigste med et lavkarbokosthold er forbygging av hjerte- og karsykdommer, kreft, diabetes og mange, mange andre av vår tids helseproblemer.

Som en veldig god begynnelse foreslår jeg "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz og Christian Allan. De dokumenterer alt med mange gode referanser, eksempler og bakgrunn for hvorfor mytene som eksisterer i dag har oppstått.

Men selve bibelen er "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes. Den er på engelsk, og enormt omfattende.

Jeg ville begynt med "Bedre uten brød". Den er på norsk, og pedagogisk lagt opp med mange gode oppsummeringer som du kan bruke i diskusjoner. "Good Calories, Bad Calories" er mer vitenskapelig, men for så vidt også lettlest.

Se på denne linken: http://www.lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Husk at begge kan lånes på et bibliotek nær deg

Sist redigert av Chunky : 22-02-09 kl 17:49.
  Svar med sitat