Sv: Leverskader av ketolyse?
Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.
Interessant spørsmål dette her.
Jeg så et program, husker ikke nå hvilket, men der ble en gåselever vist frem som et eksempel på hvordan det går med levra om man spiser for mye fett. Altså, da får man fettlever var konklusjonen.. Det så jo såklart helt for jævelig ut og jeg kan nok tenke meg at det var mange av seerne som fikk skrekken da.
Men ærlig talt, hva er det de tvangsforer gjess med for at de skal få denne overdimensjonerte leveren som har en konsistens som ferdig pate.?
Jeg må bare si at innslaget gjorde såpass inntrykk på meg at jeg nå føler for å spørre om akkurat det. Ikke at jeg tror at jeg har sånn lever altså, men...
Er det kombinasjonen fett+karbo som gjør utslaget, eller hva? Håper noen kan svare
De fôrer dem med korn, som regel gjennom hylser som skyves ned halsen. Gjess har en mekanisme for å fete seg opp før de skal ut og overvintre, og det er derfor det funker så bra.
Det er en brutal praksis, og stammer fra østjødene. I sentral-Europa manglet de sesam- og olivenolje til steking av kjøtt (smør blir treif når det blandes med kjøtt), og benyttet istedenfor schmaltz, som er gåsefett og karamellisert løk. Det finnes "økologisk" foie gras (altså uten tvangsfôring), som utnytter den naturlige fettlagringsmekanismen før overvintringen.
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
|