Vis enkelt innlegg
Gammel 24-02-09, 20:27   #12
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dere som står stille på vekta

Dette er interessant! Definitivt! Gikk opp et lys for meg nå. Jeg er også en sånn med lakenskrekk. Og når jeg tenker meg om kan det nok være en viss sammenheng mellom vekt og søvn for meg også. De siste par månedene har jeg vært håpløs mtp leggetider. Og jeg har stått bom stille! Det er definitivt verdt et forsøk å få seg mer søvn. Kanskje dette er motivasjonen som skal til for å komme seg i seng i tide?

Dette gleder jeg meg mye mer til å teste ut enn å teste ut fjerning av melkeprodukter

Når det gjelder det å få til å sovne tidlig, så har jeg mye erfaring med det. Jeg har hatt masse problemer med å få sove hele livet. Jeg har ligget og ligget i timesvis og stirret i taket. Kveld etter kveld. Til tider har det vært så ille at jeg har vært nødt til å bruke innsovningstabletter for ikke å bli helt sinnssyk av mangel på søvn.

Jeg har brukt mye tid på å tenke på og analysere de periodene og de kveldene jeg ikke klarer å sove. Jeg har prøvd alle triks. Sørge for å trene daglig, drikke noe varmt på kvelden (gjerne urteteer som påstås å være beroligende), valerina natt, ryddig soverom, varmt soverom, kaldt soverom, fjerne tv fra soverommet, lese på senga, ikke lese på senga, kutte ut tv-titting minst en time før leggetid. Osv osv osv.

Konklusjonen er at ingen av disse tingene virker. For grunnen til søvnmangel, for meg hvertfall, sitter i hodet. Grunnen er at jeg kverner og kverner og tenker og tenker etter at jeg har gått og lagt meg. Når jeg har det litt vanskelig, så er det dermed enda vanskeligere å sove.

MEN jeg har funnet løsningen for meg da Det eneste som funker for meg er å sette på en lydbok eller podcast når jeg går og legger meg. Det må være passe interessant så jeg ikke mentalt kobler den ut og begynner å tenke istedenfor. Også må den være på engelsk, sånn at det faktisk går an å koble den ut sekundene før jeg sovner. Det er en helt ny verden for meg. Jeg har gått fra å ligge og vri meg i time etter time, til å være borte på 10-15 minutter!!

Utfordringen nå er bare å komme seg i seng i fornuftig tid.

Ulempen er at jeg er blitt helt avhengig, og må ha med meg iPoden i senga når jeg overnatter hos noen. Og at søvnen går til helvete hver gang jeg har kjæreste, og dermed sengegjest, og ikke kan høre på lydbok hver kveld

*går og legger seg nå*

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat