Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-09, 14:22   #5
Chunky
Gjest

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Jeg har ikke fått lest linkene over. Det er mulig de sier det samme som meg. Men generelt er den kolesterolmålingen du får utført hos legen totalt verdiløs. LDL er IKKE kolesterol, men et protein som frakter kolesterol. At LDL er "dårlig" kolesterol er en veldig overforenkling. Den samlede mengden LDL eller kolesterol sier lite eller ingenting om faren for hjertesykdommer eller effekt for diabetes for den saks skyld (det er en nær sammenheng).

Antall LDL-partikler er mye viktigere, ettersom det er tettheten som betyr noe, og ikke den samlede mengden kolesterol i LDL. Små, kompakte LDL med høyt innhold av triglyseriner er det som utgjør faren for f.eks. hjertesykdommer. Få, store LDL-partikler ugjør liten økt risiko for sykdom.

Høyt inntak av karbohydrater, og lavt inntak av fett øker mengden kompakte LDL ved å øke utskillelsen av VLDL (very low density lipoproteiner) fra leveren, mens mer mettet fett ser ut til å øke volumet til hver LDL-partikkel og det samlede kolesterolinnholdet, og samtidig øke HDL. Begge deler er positivt. Jo færre og større LDL-partikler (riktignok med høyere nivå av kolesterol) jo bedre. Et Grete Roede-opplegg kan derfor virke stikk mot sin hensikt, ved at du får lavere mengde kolesterol totalt, men høyere antall kompakte LDL-partikler.

Kunnskap om biokjemien til lipoproteinmetabolisme er relativt ny, og de fleste leger som er utdannet for en stund siden har ikke oppdatert seg på det som nå er akseptert vitenskap. Svensken Gøran Walldius har gjennomført en undersøkelse på 175000 menn fra 1985 og frem til i dag, men det var først i 2001 han rapporterte om den betydelig høyere risikoen for hjertesykdommer som følge av små, tette LDL-partikler.

Som det sies i denne artikkelen er ikke problemet for for lite insulinproduksjon eller resistens, men at det ikke er nok eller effektivt nok til å takle det kostholdet Norges diabetesforbund anbefaler:

http://www.nrk.no/nyheter/1.2099137

Jeg hadde i hvert fall aldri gamblet helsen min på feilinformasjon fra utdaterte leger.

Spør legen om han kjenner til apo B, pattern A og pattern B eller VLDL overhodet. Det vil gi deg en pekepinn på om han er oppdatert på området.

Anbefaler deg også å lese "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes, hvor alt dette er grundig forklart.

Lykke til med (fortsatt) lavkarbo og god helse

Svar med sitat