Vis enkelt innlegg
Gammel 01-03-09, 00:16   #59
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 39
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av n`Finn, her.

Det som gir klarhet i din siuasjon er jo den høye anti-TPO målinga.
500 er klart over den grensen som kan gi noe usikkerhet - den er klart positiv.
Som dessverre betyr negativt for deg. Kjertelen er i ferd med å ødelegges av autoimmune stoffer.
Denne tilstanden gjør men ingenting med.
Hvis man kunne det, ville man reddet 90% av de som for lavt stoffskifte.
Det drives visst noen spredte forsøk med kortison og andre stoffer for å se om man kan finne noe kurativt. Det er lite å finne om det på nettet.

Man "ser" kort og godt på at kjertelen blir ødelagt, og når den etter noen år er ødelagt, så fjerner kroppen jo restene. Da forsvinner også antistoffene.

Så syns jeg, som deg, at du absolutt bør prøve en nøyere utredning. Kunnskap får en aldri for mye av, men hypothyreosepasienter stiller dessverre bakerst i køen.....

Ja.. anti-TPO'en er klart alt for høy, og det er derfor jeg er veldig var for det med stoffskiftet nå når jeg bare føler meg mer og mer.. fortapt på en måte. Har forklart en del av symptomene mine tidligere, så bare sier fortapt nå, for det er virkelig det jeg føler summen av alt får meg til å føle meg som.

Hvorfor er det egentlig så vanskelig for hypothyreosepasienter å bli trodd/fulgt opp skikkelig? Jeg kan skjønne den der at mange skylder fedme på hypothyreose, men det har jeg faktisk ikke nevnt med et kvekk til legen min, mest fordi jeg ikke skylder overvekta mi på hypothyreose selv. Jeg prøver jo bare å finne ut hva som er galt, og synes det er ekkelt å tenke på at man ikke skal bli tatt på alvor når det faktisk påvirker hverdagen noe så utrolig mye? Synes det er skremmende..

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat