Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-09, 11:14   #16
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Det verste man kan spise?!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Pizza er en god blanding av det værste desverre... Det fine melet i bunnen får blodsukkeret rett i taket, fettet i osten (og evt andre ingredienser) lagres da rett på sidebeina. Husk at det ikke alltid er karbene i seg selv, men beskjedene den gir resten av kroppen om hvordan den skal behandle andre ting som er minst like ille.
I tillegg mistenker jeg at endel av osten er av typen "raspet/revet" altså ikke ordenlig ost, men jukseost av usunne fettyper. Som om ikke det er nok, så innholder ofte pizzasaus endel sukker.
Hilsen ei som også gikk på en pizzasmell på lørdag!

Hva mener du med "usunne fettyper"? Jukseost (analog ost) er vanlig ost spedd med palmeolje og noe potetmel. Palmeolje er et forholdsvis stabilt, høyst mettet fett. Det minner om melkefett. Palmeolje har ikke transfett, da den brukes som den er, eller hydrogeniseres fullstendig (dermed blir evt. transfett gjort om til mettede fettsyrer). Jeg er mer skeptisk til oljen i pizzadeigen.

Blodsukker er uviktig. Blodsukkerstigningen blir uansett bremset av alt fettet. Det viktigste er insulin-indeksen. Fint hvetemel trekker mye insulin p. g. a. total karbohydratbelastning. Men det verste er faktisk osten, da melkeprotein trekker endel insulin. Det er insulin som gir lipoprotein lipase beskjed om å lagre overskuddsenergi som fett.

Sukkeret i pizzasausen er neppe verre enn sukkerartene i løk eller tomater. Men du begynner å tvile på råvarekvaliteten, uten tvil.

Chunky: Takk for mere informasjon. Det kan godt hende at de sper med mye rart, særlig tyrkersjappene. Dette bør undersøkes.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat