Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-09, 14:03   #1
KarboFersking
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nordland
Innlegg: 15
KarboFersking er på en erverdig vei

Gravid, lavkarbo og diabetes

Jeg er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre nå ift dietten min, og kunne virkelig trenge noen tips og råd fra dere.

La meg forklare situasjonen. Jeg har vært overvektig hele livet, mye overvektig. Høsten 2007 fikk jeg jeg diagnosen diabetes type 2, og beskjed om å gå på diett. Jeg forsøkte den dietten som legen satte opp i nesten 1 år, noe som resulterte i opp 10 kg og blodsukkersvingninger som bokstavelig talt slo meg ut. Jeg var mildt sagt fortvilet.

Sommeren 2008 var ille for meg, og jeg var nære på å måtte begynne med medisiner (har vært mitt mål å unngå dette), så jeg fant ut at nå var tiden inne for å prøve noe nytt. September 2008 begynte jeg på Atkins. Blodsukkeret mitt stabiliserte seg i løpet av den første måneden, og har vært fint siden. Målte langtidsbloksukkeret i desember, og da var det 5,5. I tillegg har jeg gått ned ca 15 kg.

I går fant jeg ut at jeg er GRAVID. Dette er en fantastisk nyhet for meg og samboeren min, og vi gleder oss utrolig til å bli foreldre. Men jeg er usikker på hvor mye jeg skal endre på dietten min. Har holdt meg i atkins fase 2 en god stund nå, og er litt for lite flink å øke karbohydratene. Jeg vet at det anbefales litt mer karbo, da jeg faktisk er i ketose nå, men jeg er redd for hva dette vil gjøre med blodsukkeret mitt. Spiste litt appelsin i går (klarte ikke å la være), og fikk en liten stigning etterpå (7.2), noe jeg ikke har hatt på mange måneder.

Dette ble langt og kronglete. Sånn blir det når man prøver å forklare hele livet sitt i et innlegg.
Det jeg egentlig lurer på er : "Hvordan kan jeg øke mengden karbohydrat jeg får i meg" uten at dette resulterer i blodsukkersvingninger som er skadelige for barnet jeg bærer?"

Jeg har prøvd å snakke med legen min, men får da til svar at hun ikke vet noe om lavkarbo, men at alt som stabiliserer blodsukkeret sannsynligvis er bra.

__________________


KarboFersking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har gått 6 mnd på Atkins, er nå gravid os spiser lavkarbo for å stabilisere blodsukkeret Svar med sitat