Sv: Hvem er aktive SB'ere pr 02.02.09
Heisann!
Jeg har gått bort fra SB (det betyr ikke at det ikke er et bra opplegg!). Jeg valgte å gjøre andre ting fordi jeg ikke er så god til å tilpasse livet etter dietten - jeg må gjøre det omvendt. Derfor har jeg endt på noe som nok ligner mest på Lindberg, men som jo har mange likheter med SB. (Det går sånn ca: Grønnsaker - Ja, Fisk - Ja, Kjøtt - Ja, Raffinerte kornprodukter - Nei, Helkorn - Ja, Vin - Jatakk, litt, Ferdigmat - Nei, Sukker - Nei, Transfett - Nei, Egg - Ja osv osv. Kanskje jeg kan skrive en bok: "Ja/Nei-dietten")
Men over til spørsmålet ditt: Jeg var ganske aktiv på SB for noen år siden og skrev en del her om det. De fleste opplever at man står stille eller faktisk går opp i vekt på fase 1 dersom man holder på lengre enn det som er meningen. Fase 1 er kun ment som en "sjokkur" for å få kroppens insulinnivå ned raskt, spesielt dersom man lider av insulinresistens. Husk at de første strenge fasene av lavkarbodiettene som regel er ment for de som lider av (begynnende) insulinresistens eller diabetes II, ikke alltid for de som kun er interessert i å leve "sunt" eller gå ned de 5 overflødige kiloene.
Det er meningen og anbefalt at man skal gå over på fase 2 etter 2 uker. Følg dette rådet! Fase 2 er ment som en forberedelse til et livslangt endret kosthold. Statistisk sett er fler som faller av eller sprekker av de som fortsetter på fase 1 for lenge, enn de som går over til fase 2, og dette har nok kanskje mest å gjøre med at et såpass strengt opplegg som fase 1 gir større sjanse for sprekk. Men viktigst av alt for deg nå, er kanskje at jeg kan bekrefte at å følge fase 1 lengre enn 2 uker ikke nødvendigvis gir en fortsatt rask vekttapskurve. Smør deg med litt tålmodighet og godta at vekttapet går litt saktere på fase 2, men i allefall er det kontinuerlig