Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-04, 16:01   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Det aller mest proteinrike du kan spise (foruten rent proteinpulver), er gammalost og pultost... Gammalost har 50 gram protein per 100 gram, pultost har 37 gram. Men så sær ostesmak har du kanskje ikke...? Vanlig gulost har 27 gram. Soyamel har 37 gram protein per 100 gram, mens belgfrukter (erter, bønner, linser) har bare 4-6 gram protein. Kjøtt og fisk er de matvarene som lettest drar proteiner, da det i gjenneomsnitt per 100 gram vare har 20-25 gram protein. Nøtter og frø har i snitt 20 gram protein per 100 gram, og egg har 8 gram proteiner per stk. Du bør få i deg minst 20 gram protein per måltid, men dette er avhengig av din kroppsstørrelse og din fysiske aktivitet. Dessuten er behovet for proteiner mindre desto mer fett du spiser!

Ellers så synes jeg proteindrikker er ganske genialt når man har trent. Tidligere i dag trimmet jeg med en hard sykkeltur, og da var jeg så tom og tørst, at å drikke ca. 40 gram protein syntes jeg var topp. Da kviknet jeg raskt til i igjen - istedenfor at jeg skulle begynne å kokkelere med egg, kjøtt eller fisk. Etter en proteindrikk spiser jeg alltid peanøtter/mandler og frukt/bær, slik at måltidet blir balansert. Ideelt sett burde jeg putte oppi kokosfett og olje i proteindrikken, men så tøff er jeg ikke (ennå?)...