Metformin
Hei hei 
Jeg vet at det er skrevet mye om metformin her, men da helst om PCOS og metformin. Jeg har ikke PCOS, men diabetes 2 som hittil har vært kostholdsregulert. Jeg merker nå at det er vanskeligere å holde blodsukkeret nede, og vurderer derfor metformin. Legen min og jeg har tidligere vært enig om at det er best å holde seg unna medikamenter så lenge som mulig, men nå er jeg usikker, for jeg leser flere steder at metformin avlaster bukspyttkjertelen sånn at den fungerer lenger. Fedon er visst også helt klar på at man bør starte med metformin med en gang man har fått diabetes, selv om man kan klare å holde blodsukkeret nede uten metformin. Dette fordi man bevarer bukspyttkjertelen i 5- 15 år lenger enn om man ikke hadde tatt metformin, pluss at man får ned insulin-nivået i blodet og dermed går ned i vekt lettere.
Hva mener dere? Har noen erfaring med metformin og dia 2?
Og er det ok å ta samme dose metformin hele tiden selv om man er på lavkarbo de fleste dagene? Innimellom spiser jeg mer karbomat, en gang i uka kanskje (burde kanskje kutte ut det..) og da vil jo metforminen iallefall være bra..
Metformin vil ikke "sløve" bukspyttkjertelen da? Og gjøre at den ikke "trenger" å fungere mer?
Takker på forhånd for råd 

|