Sv: Ketolyse har feil (igjen)
Opprinnelig lagt inn av danish, her.
Takk for konstruktivt innspill.
Grønnsaker under jorden har stort sett mer stivelse. Grønnsaker over jorden har stort sett enkle sukkerarter. Derfor var det relevant å sammeligne de vanligste enkle sukkerartene (glukose og fruktose) med stivelse.
Tråden er først og fremst for å avlive mange Ketolyse-tilhengeres irrasjonelle frykt for f. eks. druesukker i bacon, stivelse i gulrøtter, potetmel i kjøttkaker o. s. v.
Når det kommer til hjertekarssykdommer, er jeg uenig. Fruktose er helt klart verstingen her. Se f. eks. her. AGE-er forbindes med både hjertekarssykdom og ulike kreftformer.
Dette betyr selvsagt ikke at vi skal spise masse poteter. Vi kan derimot bruke det i moderasjon, som i Optimal ernæring, hvor det er tillatt med en eller to poteter til middagen. Poteten er tross alt en ganske billig og god grønnsak.
Jeg er helt enig med deg. Fruktose er definitivt verstingen blant sukkerartene. I tillegg til økt produksjon av AGE som du nevner, så er det ren voldtekt av leveren med overproduksjon av triglyserider, økt blodtrykk, og økt oksidering av LDL-partikler som resultat. Stivelse er jo i praksis ren glukose når det er fordøyd, og sånn sett mye sunnere.
Jeg har ikke satt meg inn i Optimal ernæring, men jeg skal definitivt se på det. Begynner å nærme meg slutten på vektreduksjonen, og har så smått begynt å planlegge hva jeg skal gjøre videre. Hadde satt pris på om du kunne peke meg i riktig retning til de beste OE-ressursene.
|