Tråd: Ned i vekt
Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-09, 19:30   #9
Heidilla
Juniormedlem

Heidilla sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: Ned i vekt

Dersom du tilfeldigvis bor i nærheten av Drammen (eller for noen av dere som gjør det og ønsker en god lege): få henvisning til Dr. Willumsens kvinneklinikk! Der jobber det to utrolig dyktige gynekologer samt en ernæringslege. De kan alle mye om PCOS og insulinresistens, de vet at det er lavkarbo-dietter som er svaret, og kan veilede veldig bra på dette!

Selv fikk jeg diagnosen i oktober 2007, etter at verken fastleger eller sykehus hadde forstått hva som feilte meg. Jeg bruker Diane p-piller, men er heller ikke spesielt ømfiendtlig for disse, så for min del fungerer det greit. Men jeg trodde formålet med Diane var reduksjon av acne, dersom man lider av dette? Ellers gikk jeg på metformin i et drøyt halvår, og lever på lavkarbo. Har gått ned 40 kg, er per i dag ikke lenger insulinresistent (sålenge jeg holder meg unna karbohydratene), har langt mindre cyste-formasjoner på eggstokkene, og legen mener at jeg har gode sjanser for å bli naturlig gravid den dagen det blir aktuelt.

Jeg har flere ganger snakket med legen min om hvor heldig jeg føler jeg har vært som har kommet til henne som har kunnskap om syndromet, og hun bekrefter at kunnskapen dessverre er altfor liten rundt hos fastleger og andre så langt. PCOS kan i stor grad kontrolleres gjennom kosthold, og det er absolutt håp for både naturlig graviditet og reduksjon av andre symptomer med den rette veiledningen og hjelpen! Dersom du ikke opplever å få god nok hjelp av legen din ville jeg undersøkt om det kan finnes andre i nærheten som kan mer. Lykke til!

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat