Hei t75 !!
Atkins første fase heter "Induction fase" - Hva det kalles på norsk kommer alt an på vhem som har oversatt. "Induksjonen, Induksjonsfasen, Intro, Introduksjon, Introduksjonsfase" er alle like riktige. Noen kaller det også Introduksjonsdietten, - det er vel ikke helt 100 % korrekt, men ikke direkte feil heller. Skjønte ikke helt det der med "forkortelse" - hva skulle det hete ?
Ketolysekuren er i basis det samme som Atkins Induksjon, men med basis på litt andre ting. Den er utgitt av Torkil P. Andersen, med egen bok og egen internettside. Det er mange som følger Ketolysekuren her hos, det er egen forum del, - den vi nå er inne i......
Som lillemeg skriver, så er ikke koffein forbudt på Atkins. Han anbefaler det bare ikke. "BØR unngå" er frasen han bruker. Det samme med kunstig søtstoff, tell hver porsjon som 1 karb sier han... av årsakene lillemeg skriver om. En annen ting er jo at Induksjonsfasen er beregnet bl.a til å "rense" kroppen for karbohydrater og annet f-skap. Fjerne søtsug og venne oss av med søtsmak. Å erstatte sukkerholdige produkter med kunstig søtstoff er forsåvidt OK, men det vil aldri bli sunt !
Torkil/Ketolysekuren er ikke helt enig i dette - men jeg tror heller ikke at han syns det er sunt å drikke 1 - 1,5 eller opptil flere liter brus til dagen. Det er ikke bare koffein og kunstig søtstoff i lettbrus, det er syre også..... Elian sin sønn som har problemer med tannemaljen, har fått beskjed om å ikke drikke NOE brus med kullsyre i det hele tatt. Så sunt er det ikke nei.....
Rådet de fleste får om vekttapet stanser opp - eller man har hodepine, søtsug, problemer med å komme i ketose etc, - om man spør på større forum ute i verden ?? Joda, det er kutt ut kunstig søtstoff, koffein og lavkarbo produkter som barer, shakes etc. Verdt å tenke på......
Noen er heldige og tåler alt mulig - det er først om man har problemer med disse tingene man bør gjøre noe. Jeg foretrekker å være "føre var". Kroppen er mitt tempel
...og som nevnt, vi er alle forskjellige - noen tåler alt - andre tåler lite......