Tråd: Kugalskap....
Vis enkelt innlegg
Gammel 22-05-04, 09:37   #2
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 65
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Kugalskapen,skrapesyken som vi har her hos oss kom som et resultat av endrede rutiner i koking av beinmarg etc. Spiser du rent kjøtt er sjansen mikroskopisk for at du skal kunne få sykdommen,dvs.lik 0.

Spesielt dyrefor ble laget på andre måter enn før av rester dyr,det ble ikke høy nok temperatur under tillaging av maten. Derfor fikk vi en oppblomstring av Creuzfeld Jacobs.

Men jeg vil altså ikke anbefale noen å spise bikkje eller kattemat,da vi faktisk importerte masse av det en periode fra england bla.

Lite trolig at du kan få denne sykdommen ved å lage fårikål som jo har et par timer på kokeplata.

Dessuten er rutinene skjerpet og jeg har ikke hørt om noe skrapesyke blandt dyr de siste åra her i landet.

Men jeg vet faktisk om en som døde av Creuzfeld jakobs i 1972. Men det går raskt Hjernedød i løpet av et par måneder. Den gangen visste de ikke hva dette var,og det er neppe registrert. familien fikk vel ikke vite noe den gang. Men hun kom fra en bondefamilie.og hadde vel fått i seg noe sau en gang som ikke var skikkelig kokt.

Rent kjøtt er ufarlig,men jeg anbefaler å la vær å slurpe i seg beinmarg,spesielt fra sau her i landet.