Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-09, 09:36   #1
isabella
Medlem

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Kolestrolmålingene like høye

Startet lavkarbo i september og har gått ned ca. 15 kilo. Har rundt 5-6 kilo igjen som er ganske stridige, men gir ikke opp!

Startet med Skaldeman, gikk ned jevnt og trutt men kjente at det ble litt ensformig. Fortsatte på Ketolye, føyde til "erstatninger" feks proteinbrød, frokostlapper etc. Vekt tapet stagnerte og jeg har vært på ren ketolyse/Skaldemann med rundt 10 - 15 karbs til dagen. Fettkildene har vært oliven olje, MCT olje og litt fløte,rømme, fet ost.

I november var jeg til legekontroll - kolestrol måling 7,3 (ldl verdien for høy, hdl for lav). Dette regnet jeg med hadde vært ca 2 mndr på lavkarbo og visste det kunne være forhøyet verdi. Måtte komme tilbake i mars, nå har jeg fått resultatet 7,4 og veldig liten forskjell i ldl (-0,1) og hdl (+0,16). Og en lege som synes det er for høyt. Men vil at man skal tenke kosthold og ikke medisiner. Greit nok. Men vil ha ny måling etter ferien.

Jeg har lest at mange opplever at kolestrol verdiene bli "normalisert" etter en liten oppgang, men det har ikke skjedd med meg. Blodtrykket er lavt og fint, blodprosenten er høy og fin. Leverprøvene var bra.

Det er den herskens kolelstrolen som blir samtaleemnet hos legen.

Jeg trives med kostholdet, spiser mulitvitamin og ketolyse tablettene (mer eller mindre jevnlig) samt b vitamin tilskudd. Omega (bruker Udos Choice).

Vet at helsekosten her i landet solgte tabletter av fermentert rød ris som var veldig bra for å senke kolestrolen, men de får man ikke her lenger, de funket jo bra så da må ikke helsekost butikkene selge dem.... Noen som har erfaringer med disse?

Vet at det finnes mange innlegg her om kolestrol og at den ikke er farlig, men det er et himla ork og diskuterer dette med legen min (som jeg er fornøyd med og ikke har tenkt å bytte...) hun har mange andre gode kvaliteter - bl.a. lav karbo tanken, men er ikke så høyfett fan.

Ellers trives jeg med vektnedgangen (det gjør legen min også), og kostholdet. Og skal ned de siste 5 -6 kiloene.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat