Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-09, 20:07   #5
Fetpåmidten
Medlem

Fetpåmidten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Kolestrol målingene like høye

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Det som er diskusjonen er kolestrol målingene. Hun mener jeg bør under 6. Og jeg ligger over 7. Ikke hatt noe press ift kolestrol nedsenkende medisiner, hun mener jeg bør regulere kosten litt - mindre fett.

Jeg vet at her inne er det diskusjoner med masse henvisninger til at kolestrol ikke er "farlig". Men jeg har nå litt tiltro til legestanden også.

Kan betrygge deg med at det er mange også innen legestanden som er fullstendig klar over kolesterolbløffen som har pågått de siste 50 årene.

Sier som jeg har sagt før - kolesterol er ikke farlig i seg selv, men en av typene lipoprotein (det som frakter kolesterol) er en risiko. Disse ser ut til å bli påvirket veldig negativt av karbohydratinntak.

Disse tallene for hvilket kolesterolnivå man burde ha, har stadig blitt justert og krøpet nedover. Og her har de store legemiddelprodusentene påvirket - de har bidratt til å stadig senke verdigrensen for normalt kolesterol. Statiner, kolesterolsenkende medisin, er en enorm industri. Og en ganske grumsete sådan...

Har forresten en bekjent med samme situasjon som deg, og han fikk anbefalt av sin lege og ikke tenke på kolesterolet fordi alle andre risikofaktorer (blodtrykk, vekt osv) var helt fine. Denne legen hadde god innsikt i ketogent kosthold, og var veldig støttende også i forhold til fettinntak.

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Det finnes mye forskning og man kan vel finne akkurat det man leter etter.

Nja, man kan ihvertfall finne mye rart. Det man aldri har funnet derimot, er at høyt kolesterol er en risiko for kvinner (og gamle) kun for menn. Totalverdiene er hvertfall ikke relevant for deg som kvinne.

Men du må gjøre som du vil - jeg ville aldri alene hørt på noen på et åpent internettforum, eller en enkelt lege... Hvis du virkelig vil forstå feltet, vil jeg anbefale deg å ta ansvar og lese deg opp selv, ikke ta noe for god fisk. Før du gjøre det, kan du nesten ikke argumentere for hverken det ene eller det andre...lykke til

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat