Vis enkelt innlegg
Gammel 03-04-09, 14:19   #1
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
scartz er ny på veien

Noen som har peiling?

Som jeg sa i forrige blogg, så sliter jeg med irritasjon hvis jeg går for lenge uten mat.. Jeg er ikke irritert fordi jeg er sulten, men blir bare sur av de rareste tingene.. F.eks jeg kommer hjem og kjenner jeg er sulten, men gidder ikke å lage noe.. Så plutselig mister jeg gaffelen min i bakken, og det KOKER over. Og jeg bare MÅ MÅ MÅ være sur for en eller annen grunn, og finner ALT som kan irritere meg. Desverre går det veldig ofte utover typen som er i nærheten da.

Jeg misstenker lavt blodsukker.. Denne oppførselen min er jo ikke normal! Innen 10 min etter jeg har fått i meg mat, er jeg SUPERGLAD igjen, og forstår ikke hvorfor jeg var gretten i det hele tatt. OG jeg mistenker at grettenheten min er verre når jeg spiser lavkarbo :O

Så jeg googlet litt, og fant dette:

"Hos personer som ikke har diabetes er blodsukkeret meget sjelden under 4 mmol/l. Symptomene eller plagene personer med diabetes får når blodsukkeret blir lavt, kalles føling. Symptomene kan være svette, skjelvinger, uro, sult, frykt, irritabilitet og hjertebank. Samtidig forsvarer kroppen seg mot det lave blodsukkeret ved å lage hormoner som får blodsukkeret til å stige. Det er de samme hormoner som lages i økt mengde når man er sint, irritabel eller redd.

En lett føling kan du behandle med karbohydrater som går fort over i blodet, for eksempel fruktsaft eller frukt, noen glukosetabletter, melk eller søte drikker."

Er det slik at det er en god sjanse for at jeg har diabetes?? :O Uten å vite det? Og hvis jeg merker at jeg blir gretten, hvilken karbs burde jeg spise (av de nevnte) uten å ødelegge kosten min for mye?

Åsså har jeg googlet enda litt mer, og fant reaktiv hypoglykemi. Noen som har erfaring med det, om jeg kanskje passer i den kategorien?

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat