Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?
Opprinnelig lagt inn av Telefon, her.
Jeg har forstått det slik at dersom man følger Fedons filosofi så vil vekta stabiliseres etter en stund. Det er kanskje annerledes om man følger andre filosofier? Jeg ser ikke for meg at jeg kan bli undervektig så lenge jeg følger Fedons filosofi i alle fall. Vektnedgangen er heller ikke så brå som den er ved andre filosofier.
Vekten stabiliseres også om man følger andre filosofier. Jeg har forstått det slik at det ikke er mulig å bli "farlig undervektig" i ketose (så lenge man spiser nok så klart).
Er man mye undervektig er det derimot mulig å *gå opp* til en sunnere vekt i ketose eller lavkarbo-kosthold. Det vises ofte til Lutz sine eksempler på kraftig undervektige (Bedre Uten Brød) som stabiliserer vekten med Optimal Ernæring-kostholdet.
Tanken på at et lavkoarbo kosthold er med på å regulere vekt og hormoner etc til det positive er veldig tiltalende synes jeg.
Det er vel i grunn liten vits å være i ketose når man har nådd idealvekten, med mindre man generelt liker å leve i ketose eller har andre andre grunner. Jeg går av og til over i ketose uten vilje, men vekten er uansett den samme. Derimot merker jeg at det kan være en kroppslig påkjenning å gå inn og ut hele tiden med korte mellomrom. Pluss at jeg ikke liker ånden da.
Likevel tror jeg det er noen som lever i ketose, dog ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt.
Bilder av matretter
|