Sv: De siste kiloene - Chunky burning fat
Opprinnelig lagt inn av supha, her.
Ser at du skriver 0-5 KH pr dag, men når jeg går inn og ser på menyene dine har du både gulrøtter og brokkoli og løk? Er det jeg som har misforstått?
Tusen takk for at du deler dine erfaringer
Oops. Så nå at jeg hadde glemt å legge ut oversikt over karbohydratene. Det er jo på en måte det viktigste. Oppdaterte det opprinnelige innlegget. Karbooversikten er helt til høyre. Kan godt legge ut flere, men akkurat nå holder jeg på med et annet prosjekt. Håper å bli ferdig i løpet av påsken (surprise, surprise...).
Når det gjelder grønnsaker så spiser jeg det jeg har lyst på, men i relativt små mengder. Jeg har spist gulrøtter og kålrot siden dag en. Men som dere kanskje har kanskje skjønt, så følger jeg ikke rådene i bøkene spesielt nøye. Rødvin, gulrøtter, kålrot, bønner, mais, tomat osv utgjør pleasure-delen av min filosofi. Men herregud - hadde jeg hørt meg selv lovprise gulrot og kalle det "pleasure" for et år siden, hadde jeg bedt om å bli innlagt 
Til Stupedama: Siden du spør, så nei, jeg tar ingen kosttilskudd. Grunnen til at jeg i det hele tatt spiser grønnsaker er fordi jeg liker det og synes det blir stusslig bare med kjøtt og fisk. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ligge litt lavt med dette. Lavkarbobøkene anbefaler jo alle å spise mye grønnsaker og å ta kosttilskudd. Stikk i mot det alle tror, så er det strengt tatt ikke nødvendig når man lever lavkarbo. Siden dette kanskje er på linje med de som i utgangspunktet anbefalte fett, skal jeg utdype litt:
Mennesket har ikke spist grønnsaker spesielt lenge, og klarer seg helt fint uten så lenge de lever lavkarbo. Et godt eksempel er Inuittene som utelukkende levde på kanin, hval, isbjørn, sel, fugl, egg og fisk. I likhet med mange andre urbefolkninger spiste de ikke grønnsaker overhodet. Likevel var de blant de sunneste folkeslagene på jordkloden. Forskeren Vilhjalmur Stefansson levde for eksempel i ti år blant disse folkene uten å spise en eneste grønnsak, og var i sitt livs form når han kom hjem.
Fisk og kjøtt inneholder 12 av de 13 essensielle vitaminene i store mengder. Faktisk langt mer enn det vi har behov for. Unntaket er vitamin C. Alle har vel hørt om sjøfolk som får skjørbuk etter lange perioder uten frukt og grønnsaker? Men hva levde disse sjøfolkene av? Sukker, mel, ris og andre raffinerte varer som holdt seg i lengre perioder.
Poenget er at vitamin C spesielt, men også vitamin B skilles ut av kroppen når inntaket av karbohydrat øker. Vitamin C-molekylet er ganske likt glukose, og blir transportert via blodet til cellene med de samme insulinavhengige mekanismenee. Glukose og vitamin C slåss dermed om denne transporten, og vitamin C taper alltid. Type 2 diabetikere har for eksempel 30% mindre vitamin C i blodet enn andre.
Generelt viser studier at økt karbohydratinntak gjør det nødvendig med større mengder vitaminer fordi kroppen ikke klarer å ta dem til seg eller skiller dem ut. For oss lavkarbomennesker er det ikke like viktig. Noe å tenke på før du går amok i apotekets kostholdshyller?
|