Sv: De siste kiloene - Chunky burning fat
Opprinnelig lagt inn av Stupedama, her.
Ja, jeg går virkelig amok. Ikke i apotekets hyller, men i utenlandske helsekostbutikker (hvor dosene er virksomme). Og jeg er friskere enn noensinne, så det virker skummelt å la være. Takk for svar! Skal tenke på det! Uansett skader det vel ikke allverdens? Ka du trur? Har vi alle det samme metabolske system som inuittene eller kan det være forskjeller?
Det er ikke gjort så veldig mange kvalitative studier på for høye doser vitamin, men det finnes noen. En metastudie av 19 andre studier med tilsammen 135 000 pasienter viste en økt dødelighet ved høyt inntak av vitamin E. Noen studier antyder økt risiko for lungekreft hos røykere som tar for mye tilskudd av vitamin A. For tarmkreft viser en metastudie økt dødelighet ved inntak av antioksydanter generelt, både for vitamin A, betakaroten, vitamin C , vitamin E, og selen. Selv om det finnes studier som viser en gunstig effekt av antioksydanter for hjerte- og karsykdommer, har det ikke vært mulig å bekrefte dette i randomiserte studier.
Generelt anbefaler ikke helsemyndigheter for store doser av noen typer vitaminer. Men jeg har ikke forutsetning for å si verken det ene eller det andre. Spør heller en lege som er oppdatert. Mye av den forskningen som finnes, har vært utført de siste årene.
Den første reaksjonen fra ernæringsautoriteter på rapportene om Inuittene var nettopp at de kanskje hadde en annen metabolisme enn vår. Men så snart de begynte å handle med karbohydratrik mat (spesielt mel og sukker) utviklet de nøyaktig de samme sykdommene som oss andre. Erfaringen fra Vilhjalmur Stefanssons 10-årige opphold hos Inuittene beviser også at det samme gjelder andre veien. Eksempelet med Inuittene er heller ikke unikt, men har blitt bekreftet i urbefolkninger i alle verdensdeler. Det er med andre ord ingenting som skulle tilsi at de har en annen metabolisme enn vår.
|