Påskekake inspirert av Gerd
Det er ikke ofte jeg lager kake, altså! Men etter å ha lest noen tråder om kaker og sett på oppskriften til Gerds ostekake fant jeg ut av jeg ville overraske familie og venner med en kake. Gjorde noen modifiseringer dels på grunn av egen smak og dels på grunn av varenes tilgjengelighet (fikk f.eks. ikke tak i Heistads sukkerfrie gele).
BUNN
250 gram mandler og hasselnøtter, hakket i liten blender
150 gram romtemperert smør
- Blandet godt med kjøkkenmaskin og trykkes ned i bunnen av en papirkledd kakeform. (Jeg har springform med tilhørende porselensfat og lokk som jeg alt for sjelden bruker.)
FYLL
En boks rømme
En boks Philadelphia naturell
En boks mandarin- og ananasost
Noen spiseskjeer konsentrert sitronsaft (på flaske fra helskosten)
- Blandet sammen med kjøkkenmaskin
Pisket krem av en liten boks fløte
En eller to teskjeer vaniljesukker (med ekte vanilje)
- Blandet forsiktig sammen med oste- og rømmeblandingen med slikkepotten
Smeltet 6-7 flak gelatin, helte nedi mens jeg rørte strålen forsiktig inn i røren.
Når alt var blandet, la jeg det over smør- og nøttebunnen. Glattet ut overflaten og satte i kjøleskap.
GELE- OG BÆRTOPP
5 dl Funlight bringebærsaft (hvorav 2 dl vann)
10 flak gelatin, smeltet og rørt ut i saften.
Bringebær og blåbær, håndplukket fra Kiwi 
La bærene over kaken da den hadde stått i kjøleskapet en stund. Helte så Funligh-geleen sakte over, i flere omganger. Det var litt kjedelig og jeg syntes geleen stivnet alt for sakte.
Det rant litt ut, så jeg måtte kante springformen med kjøkkenrull for at det ikke skulle se ut som blodbad i kjøleskapet. 
Jeg strevde litt med å få brettet papirfôret flatt, og det gjorde kaken uryddig i kantene. Det hadde vel ikke gått an uten papir, da hadde geleen rent ennå mer ut mellom fatet og springformen? Men skitt au, det ser ganske flott ut med bærene og geleen. Og den smakte veldig godt, synes jeg! (Har spist et lite stykke til dessert etter frokost i dag. )
Jeg bruker veldig lite søtt og søtningsstoffer, så det kan jo hende denne er for lite søt i forhold til andres smak …
Sist redigert av Løvetann : 09-04-09 kl 13:58.
|