Her kommer noen tips som jeg selv har prøvd ut:
Kok Helios havregrøt som anvist på pakka, men litt tykkere. Tilsett mye fett i grøtporsjonen. Det kan være avokado eller kaldpresset olje (oliven/raps/avokado). I tillegg (ikke istedenfor) kan du ha i smør, fløte og smeltet kokosfett (Cocosa). Så kommer smakstilsettingen til grøten, og denne kan variere fra dag til dag: Sviskepuré, Frutti fra Nestlé, blåbærpuré, bringebærpuré, nypeekstrakt, kanel, bananmos osv.
Da blir grøten så mye bedre enn den kjøpte atte!
Middagsmaten gjelder det også å få så fettrik som du klarer v.h.a. oljer og smør/føte, men fortsatt har nok proteiner (ørret, kalv, lam, kylling m.m.) og grønnsaker (brokkoli, blomkål, kålrot, gulrot).
Ellers så kan jo noen måltider være hverken grøt eller middag... Det kan være Biola syrnet lettmelk + litt cottage cheese + bær + kanel + malte mandler. Eller eggerøre + grønnsakmos. For eksempel. Ta utgangspunkt i den maten du spiser selv, og tilpass konsistensen til barnet.
Lykke til! Jeg unner alle barn det beste; - nemlig lavkarbo mat med nok proteiner og essensielt fett. Laget av rene, økologiske råvarer av mor eller far, med masse kjærlighet og omtanke!