Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-09, 22:54   #3
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Gravid på ketolysekur

Opprinnelig lagt inn av muskatt, her.

Jeg og en venninne har en debatt på om dette er farlig.

Er det noen forskning som viser at dette er farlig for barnet? På nettet står det kun at det ikke anbefalles, men finner ingenting på hvorfor. Kan det være farlig for barnet, eller er det mor det er snakk om?

Det er gjort lite forskning på dette, og siden ingen medisinfirmaer kommer til å tjene seg rike på slik forskning, vil det neppe bli satt i gang med det første. I mellomtiden kan vi jo prøve å spekulere litt:

1) Det kan bl.a. ha å gjøre med at man kan komme i underskudd på visse mineraler/salter når man er i ketose. Det er jo derfor vi blir anbefalt å bruke spesielle kosttilskudd. Mineralmangel er jo uheldig for fosterets utvikling.

2) I tillegg stresser ketose organismen og kan bl.a. føre til oppblomstring av autoimmune sykdommer og betennelsestilstander hos de som er disponert for det. Ettersom mor og foster deler blod gjennom morkaken, kan det også være en belastning for den lille som helst skulle utvikle seg uten slike forstyrrelser.

3) Hos husdyr som er gravide kan ketose være dødelig for mordyret og derfor for avkommet. (Det ble før ofte kalt "husmannssykje".) Om dette er samme form for ketose som vi er i på dietten, vet jeg ikke.

Det er en fantastisk og komplisert prosess som ligger bak et fosters utvikling, tusen små ting som må klaffe for at utviklingen skal gå som vi forventer. Hvis det er en bitte liten risiko for at ketolysekuren kan ødelegge for fosteret i mors liv eller det lille barnet under amming, er vel valget enkelt?

Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat