Sv: Ingen bedring av lavkarbo
Hei.
Har du sjekket om du har lave B-12 verdier? De fleste fastleger godtar verdier ned mot nedre verdi i referanseområdet som er 170 - 650pmol/L for kvinner. Jeg hadde i fjor høst verdier nede rundt 150, noe som gjorde at jeg var veldig trøtt og slapp hele tiden. Så snart jeg satte meg ned i en stol kunne jeg sovne. Fikk da resept på B-12-tabletter (TrioBe ) som jeg gikk på i 3 mnd, og etter ca 1 1/2 mnd var jeg mindre slapp og mer våken. Problemet var bare at så snart prøvene viste at jeg lå innen for referanseområdet (ble målt til 255 i november -08), så avsluttet fastlegen behandlingen. Dermed snudde kurven nedover igjen og jeg merket allerede i januar at jeg igjen var sliten og trøtt hele tiden. Da jeg i mars var på utredning for å starte med Eurodiett hos Fedon-klinikken (ikke fastlegen) i Bergen, var verdiene på 206. Ble umiddelbart satt på de samme tablettene, men denne gangen for 6 mnd som en start. Har fått beskjed om at verdien skal over 400 før jeg kan slutte å ta tablettene.
B-12 må tilføres kroppen via maten, da vi ikke kan produsere dette vitaminet selv - se informasjon om B-12 her: http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=25890
Kan være vært en blodprøve, og be om å få vite verdien i resultatet - ikke godta at
legen sier den er ok.
Lykke til

|