Sv: Gravid på ketolysekur
Hei igjen.
Jeg vet i grunnen ikke dette vedr din venninne, har faktisk ikke tenkt slik på det. Men jeg selv kastet opp under hele mitt første svangerskap (for ca 20 år siden!!!!), gikk ned masse og var ganske svak i første tiden etter fødselen. Det var aldri snakk om ketose eller noe da, men fikk oppfølging på at jeg fikk det jeg og barnet trengte. Men det er mest sannsynlig under dette svangerskapet at jeg utviklet PCOS. Det er en enorm påkjenning for kroppen å ikke kunne holde på mat mer enn 10 min før det kommer opp igjen. Det er forøvrig lavkarbo som har gjort meg frisk fra PCOS nå (det ligger der latent, må alltid leve lavkarbo). Jeg vil tro dette faktisk er mye værre for kroppen og barnet enn ketogent kosthold under graviditeten. Men det er klart legen og jm sier at det ikke er noen fare for barnet, barnet tar det den trenger uansett. Det er mest mor man bør være bekymret for. Men jeg er ganske sikker på at hadde man spurt lege/jm, så ville begge sagt at hadde denne moren et valg, ville det beste være å ikke kaste opp men få i seg nok og variert mat. For man vet jo ikke helt.
Når det gjelder min datter aner jeg ikke om hun fikk skade av dette ekstreme svangerskapet. Men hun har alltid hatt lett for å legge på seg, og vil nok også måtte leve lavkarbo når hun er klar for det (ikke lett for en 19 åring...).
Jeg vil forøvrig fortsette slik jeg gjør nå når jeg ammer. Mener å ha lest at ketose kan sette bismak på melken. (men nå har ikke jeg vært i ketose den tiden jeg har levd lavkarbo. Har fulgt fedon m ca 50 g karbo)
|