Sv: Hva sier dere til barna?
Generelt sett har vi valgt en åpen linje overfor barna. Nå går mine to i småskolen begge to, og selvsagt må man være forsiktig med formuleringene.
Barna SER jo at jeg er svært overvektig, og de har kommentert det mange ganger. De vet også at overvekt er et helseproblem, og at det ikke er lurt å være overvektig. Spesielt den eldste er opptatt av dette, og har flere ganger nevnt at jeg burde bli tynnere. Samtidig er vi veldig opptatt av å presisere at dette handler ikke verken om utseende eller hvor glad man er i hverandre, men at det handler om helsa, og er en personlig og privat ting.
Vi har ikke nå ved overgang til et litt annet kosthold satt barna inn i prinsippene, men de ser at vi spiser annerledes enn før, og de spør. Vi har i denne omgangen sagt at vi prøver å spise sunnere mat, men vi har ikke fokusert på vekt. Etter hvert som kiloene forhåpentligvis forsvinner og ungene ser det vil vi konkludere at sunt kosthold gjorde at vi ble tynnere.
Men jeg vil IKKE at ungene skal se tro at vi endrer kostholdet utelukkende for å gå ned i vekt. Derfor fokuserer vi ikke på vekt nå i starten.
|