Sv: Er slanking sunt?
Hvis man leser grundig det som står i artikkelen i hovedinnlegget så skilles det klart mellom "bare" overvekt, og overvekt som har medført helseplager. For de av oss (meg selv inkludert) som har helseplager som er relatert til overvekt er det fortsatt viktig å redusere vekta.
Samtidig må jeg si at jeg syns artikkelen var svært god. Det har vært stort slankefokus de senere årene, og er det noe man VET så er det at slanking ofte fører til overvekt, fordi raske vekttap etterfølges av vektøkning. Typisk "jeg skal bli i bikiniform til sommeren"-slanking snakker jeg om da. Alle disse mer eller mindre tvilsomme kurene som skal gjøre deg slank, brun og lekker på et blunk.
Det har etter mitt syn blitt en overvekts-frykt i samfunnet. Det er "farlig" å være overvektig. Det vitner om dårlig selvkontroll, og om alle slags ugunstige personlige egenskaper. Det er lite tiltrekkende, og har du ikke dårlig selvtillit så burde du hatt det, så svær som du er. Og et ledd i dette har vært at overvekt dreper. Gang på gang har vi blitt overstrødd med informasjon om hvor kort vi vil leve, hvis vi er overvektige.
Dette fører til at folk som kanskje har bare 5-6 kilo for mye skal slanke seg. For overvekt er farlig, lite tiltrekkende og i det hele tatt. Og slik dras man inn i spiralen. For veldig mange har overvektsproblemet begynt der. De 5-6 kiloene som skulle vekk før sommeren. Og over år har man slanket på seg 30-40-50 kilo.
Jeg er derfor veldig glad for at det nå finnes noe forskning som viser at overvekt i seg selv ikke er så farlig som det tidligere har vært hevdet. Og jeg håper at det kan forhindre at folk slanker på seg flere kilo, og heller legger om til en sunn livsstil, med sunt kosthold og passe mengder mosjon - noe som i lengden er bedre for kroppen.
|