Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-09, 15:29   #6
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Bellabo, her.

Jeg kan ennå ikke så mye om alle diettene.. så lurer på hvorfor du fradråder Fedon ?
Kan man bli syk av Fedon ?
Har forstått at Fedon har akseptert mere fett nå enn det han har gjort før ?
Har skjønt det sånn at det er mer en livstil ? Hvis Fedon`s metode ikke er bra.. hvorfor er det mange som anbefaler det

Jeg vil fraråde å BEGYNNE på Fedon. Uansett helse eller overvekt. Ja Fedon har får mer fett i sitt kosthold enn tidligere, men ikke nok. Hvis du leser arvid g sine svar her inne om fett, vil du se at Fedon ikke er så sunn alikevel. Fordi det går mye i vegetabilske oljer og for mye protein-andel i forhold til fett. Det er mye kikerter, bønner, fruktose, oljer etc.. for lite METTET fett(selv om han har noe av det) i forhold til de andre gruppene..

Jeg vil tro du kan få bedre helse av Fedon hvis dine helseplager mest er relatert til insulin-problemer..og selvsagt hvis du er veldig usunn....Dette er lav GI-kost, men tar ikke hensyn til forhold fett/proteiner/karbo. Mange har fått mye bedre helse av Fedon, men det er jammen mange som skryter av Grete Roede også!
Vet ikke hvorfor de andre anbefaler FEDON her, mest sannsynlig fordi de tenker mest på vekt og ikke selv har prøvd Fedon over lengre tid.. Har de noengang hatt FETT-mangel? mange blir friske/slanke av KUN å kutte ut karboer.... Det hjalp ikke meg...mitt problem var FOR lite fett(dog de henger ofte sammen...men ikke i mitt tilfellet...har prøvd).. Fedon-kostholdet forstyrret denne balansen ennå mer...
Jeg har ikke overvekt og har prøvd Fedon i nesten 1 år...
Mitt helseproblem(og vil tro de fleste andre her inne) er relatert til for LITE mettet (naturlig)i kosten og da vil ikke Fedon bidra med så mye...
Jeg har ikke tro på kikerter/bønner/linser, olivenolje, fruktose, SOYA er noe vi trenger noe særlig av...dessuten går det mye i kylling, karbonadedeig etc...Han tilsetter dog fløte, bruker mye egg og rømme, men det blir for lite fett alikevel...
Det er nettopp denne kosten jeg har levd på det siste året og det blir for mye protein i forhold til fettet. og mulig også for mye karbo(selv om det er lav GI). Jeg stabilserte blodsukker bedre ja. Ble mindre stresset og mindre deprimert ja..
Men energien, allergiene, eksemen er blitt verre...
Vi er forskjellige og har forskjellig utgangspunkt. Mange vil ha nytte av Fedon, men på lengre sikt tror jeg høy-fett vil uansett være det beste for helsa

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat