Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?
Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.
Men hvor mye sunnere er det egentlig å være i ketose? Man hører jo om alle disse som klager over lavt energinivå, dårlig ånde, svimmelhet osv på ketogene dietter..
Og blir det ikke fryktelig slitsomt å aldri kunne unne seg noe, i frykt for å komme ut av ketose?
Til og begynne med kan man føle seg slappere enn man gjorde på et høykarbokosthold, men dette er noe som går over. For noen, og da spesielt jojo-slankere kan det ta ganske lang tid før kroppen godtar det nye kostholdet. Faktisk så mye som 3-6 mnd. Den samme tiden gjelder for resultater i form av vektnedgang.
Det og være i ketose er overhodet ikke skummelt. Ketonforbrenning viser seg jo og være svært effektiv både mtp vektnedgang og som brensel for hjernen.
Om du ikke følger streng ketolyse, men heller satser på LCHF, kan du godt unne deg en frukt en sjelden gang, men den skal helst inntas som dessert etter et fettrikt måltid.
På LCHF driver man heller ikke og måler om man er i ketose eller ikke, og om man faller ut en dag og inn igjen den neste, så spiller det svært liten rolle. Ketosen blir ikke mindre effektiv av den grunn, med mindre det er godter og skikkelig dårlige karbohydrater som førte til at du gikk ut av ketose.
Den dårlige ånden går som regel over etter noen dager, men kan for noen vare ganske lenge. Drikk nok vann, og det vil garantert ikke lukte neglelakkfjerner av deg dagen lang.
Jeg vil absolutt anbefale LCHF, både av helsemessige årsaker og effektiviteten når du vil ned i vekt.
Ellers vil jeg anbefale deg og kjøpe kokeboka "Ät fet mat - bli frisk og smal" av Lars-Erik Litsfeldt.
Der finner du både enkle oppskrifter + en hel del kjempeinterresant og nyttig info om LCHF.
Det er ei bok jeg skulle ønske ALLE lavkarbere hadde lest. Tviler på at så mange ville valgt og følge en GI-modell etter den for og si det sånn. 
|