Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?
Opprinnelig lagt inn av Imse, her.
Jøss, her var det hard kritikk. Mamma har ME og var veldig overvektig. Hun gikk ned 35kg på et drøyt halvår med fedon lindberg, hun ble MYE friskere på alle vis og 5 år etter holder hun vekta og spiser på samme vis.
Kritiserer du Fedon bare fordi det ikke fungerte for deg, eller fordi du har hørt om flere som det ikke fungerer for?
Jeg har i allefall hørt om flere sterkt overvektige som har gått ned mye på fedon og som har fått en mye bedre helse til tross for kronisk sykdom.
Selvsagt er det mange som har fått bedre helse av Fedon! det er mange som har blitt friskere og slanke av Grete Roede også 
Fedon kan være bra for mange det. Men min erfaring som slank og med helseplager ble det ikke bra resultat...
Jeg vil dele min erfaring med andre ja...jeg brukte 1 år på lavkarbo(mest Fedon)..nettopp fordi jeg byttet ut karboer med proteiner.. en skikkelig FELLE der... jeg tålte nemlig proteiner dårligere enn karboer og ble sykere. fikk ikke i meg nok mettet fett: jeg spiste bønner og kikerter, kylling, karbonadeig, frukt istedenfor fettet... Noe som førte til at jeg ble verre. At moren din ble frisk og slank er jo fantastisk Sannsynligvis har hun også fått i seg mer fett enn jeg gjorde. Jeg tenkte kun på GI og visste ikke noe om forhold fett/karbo/protein.
Jeg har vel egentlig hatt GreteRoede-lignende kost i hele mitt voksne liv, og vært slank hele tiden... Fett-fobi så det holder kan du tenke deg... gått i mye magert ja... Derfor ble det verre på fedon fordi proteinene forsøv ubalansen min ennå mer.. Jeg TRENGTE fett! mens moren din kanskje hadde en annen balanse enn meg som utgangspunkt(hun trengte mer proteiner kanskje? muligens hadde hun litt fett i kosten fra før også... og ikke helt "skrapet" som jeg var...og derfor ble mye bedre? kan tenkes...
Jeg sier JA til Fedon dersom man er klar over fellene her(gjelder i grunnen alle dietter)... men kanskje lett å overse på Fedon at fettet er så viktig...det kommer nemlig ikke så godt frem i bøkene som i feks andre lav-karbo(OE, bedre uten brød etc)... J
|